25 май 2017
  •  Говорят медиците

Розата-киборг се превърна в истински електронен чип

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 03 март 2017 в 11:4027310

Шведските учени, които разработиха първата в света роза-киборг през 2015 г., сега твърдят, че са получили в цветето пълна електрическа проводимост и електричество от фотосинтеза.

Резултатите от тези изследвания са представени в списание Proceedings of the National Academy of Sciences.

През 2015 г. изследователи от университета в Линкопинг (Швеция) показаха изобретението си "роза-киборг". Те бяха разработили полимера PEDOT-S, който се просмуква в съдовата система на растението както водата. Попадайки вътре в розата, полимерът образува "проводник" в проводящата тъкан на растението и по него може да се пуска ток, без да се блокира достъпа на вода и хранителни вещества в организма.

Но избраният полимер изглежда се натрупва само в отделни области на съдовата система и органични "чипове" се образуват само в някои части на растението. За постигане на трансформация на цялото цвете в електронно устройство, изследователите разработват нов вид къс полимер или олигомер.

Неговите молекули са по-малки по размер, което им позволява да преминат през цялата кръвоносна система, от корените до листата и цветовете, и да се самоорганизират в мрежа от електрически проводими проводници.

Освен това, шведските учени са измислили как да получат захранване за своята флорална електроника. Клетките на растението, отделящи и изолиращи олигомерните проводници са богати на електролити. Теоретично е възможно да се направи суперкондензатор за натрупване на електричество. Неговият капацитет, както се вижда от експериментите достига 73 микрофарада, което е сравнимо с параметрите на кондензаторите, използвани в битовата електроника.

Тази технология открива невероятни перспективи: дистанционно "подслушване" на селскостопански растения, живи сензори, директен прием на електроенергия, произвеждана по време на фотосинтезата, без да се вреди на самите растения, разнообразие от медицински изделия за диагностика и лечение на заболявания и много други.

"Вече можем да говорим растения-киборги - сега можем да поставяме различни сензори и устройства вътре в растенията и да използваме енергията, която се произвежда с помощта на хлорофила, за отглеждане на нови зелени антени или други материали. Всичко се случва от само себе си, а ние ще използваме "високотехнологичните" вътрешни компоненти на растенията за нашите собствени нужди", - коментира Магнус Бергрен (Magnus Berggren) от университета в Линкопинг.