16 декември 2019
  •  Говорят медиците

Създаден е транзистор от една молекула

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 23 юли 2015 в 18:0220240
Снимка: U.S. Naval Research Laboratory

Иновативният супер-нано-транзистор включва молекула на фталоцианин, заобиколена от пръстен от положителни йони на лекия елемент индий (In). Тази конструкция е сглобена и поставена в кристал на индиев арсенид с помощта на мощен сканиращ тунелен електронен микроскоп.

Резултатът на изобретателите - международен екип от физици от Германия, Япония и САЩ е публикуван в списание Nature.

Всеки атом индий има диаметър само 167 пикометра, т.е. 0,167 нанометра. Той е 42 пъти по-малък от най-малкия досега транзистор, наскоро демонстриран от IBM. Освен това е 600 000 пъти по-тънък от човешки косъм, до 36 000 пъти по-малък от еритроцит (червена кръвна клетка) и дори 15 пъти по-тънък от нишка ДНК.

Новият транзистор има и друга интересна собственост. Молекулата фталоцианин се върти като стрелката на компаса, в зависимост от заряда на цялата структура. Това позволява на новия продукт да има повече състояния, а не само "включено-изключено", както обикновения транзистор.

Очевидно, това е най-малкият транзистор, който може да бъде създаден. Така че, ако можем да го използваме в чипове - а тази перспектива засега е далечна - това е границата на последователността, определена от известния закон на Мур, според който мощността на компютрите трябва да се удвоява всяка година и половина.