12 декември 2018
  •  Говорят медиците

Специални чорапи превръщат урина в електричество

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 11 декември 2015 в 16:3031981

В устройство, напомнящо чифт чорапи, са вградени миниатюрни микробни горивни клетки (microbial fuel cells - MFC), които се захранват от обикновена урина и генерират електричество, достатъчно да изпрати сигнал до компютър.

Това е първата самостоятелна система, захранвана от носим генератор на енергия на базата на технологията на микробните горивни клетки.

Разработката е описана в научна статия, наречена "Self-sufficient Wireless Transmitter Powered by Foot-pumped Urine Operating Wearable MFC" и е публикувана в Bioinspiration and Biomimetics.

Микробните горивни клетки са високо ефективно биотехнологично устройство, което генерира електричество от енергията на химическите връзки на органичните вещества.

За разлика от стандартните горивни клетки, работещи на водород или метанол, MFC да използват отпадни води, обяснява phys.org.

Обикновено непрекъснато поточните MFC работят с помпа, която осигурява циркулацията на течността в елементите, но новия прототип разчита единствено на човешкото движение. Гъвкавите микробно горивни клетки са разположени в "чорапите", при това в тях циркулира урина, докато човекът ходи. Получената електроенергия захранва специален сензор, който на всеки две минути изпраща сигнал към компютър чрез безжична връзка.

"Ние вече имаме опит за зареждане на смартфон с помощта на урина като гориво за MFC, но искахме да разберем дали можем да повторим успеха в областта на носимите технологии - заяви авторът на изследването Йоанис Йеропулос (Ioannis Ieropoulos). - "Ние също искахме да създадем система, която е напълно самодостатъчна и работи изключително на движенията на потребителя".

Разработката ще открие нови възможности в областта на носимите технологии. Например учените вече могат да създават система, основана на носими MFC, които ще изпраща координатите на лицето при аварийна ситуация. Освен това, тази техника може да използва всякакъв вид органични отпадъци, превръщайки ги в електроенергия.

поп Дръвчо 12.12 2015 в 15:50 1
Това нема начин да не протече отнякъде. Скептик е дедо ви поп. Отделно че повече енергия може да се измъкне от самото движение на обувката отколкото от някакви вещества в човешката урина. Поне с наличните технологии.