14 декември 2019
  •  Говорят медиците

Учени изработват кръвоносни съдове с 3D принтер

Откритието може да доведе до изработката на машина за „принтиране“ на органи

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 09 декември 2015 в 08:2314780
Снимка: Национална лаборатория Лорънс Ливърмор

Учени от Националната лаборатория Лорънс Ливърмор в САЩ са успели да произведат функционални кръвоносни съдове с 3D принтер. Откритието би могло да доведе до създаването в бъдеще на машина за „принтиране“ на пълноценни човешки органи, способни да заменят тези в телата ни.

Както вече сме писали в НАУКА OFFNews, биопринтерите са един особен тип триизмерни (3D) принтери, които могат да произвеждат животински и дори човешки тъкани и органи. За целта те използват смес, която вече се налага в научните среди с наименованието „био-мастило“ и е съставена от „живи“ клетки.

Изследователите от националната лаборатория са използвали този био-материал, в комбинация със способността на тъканите да се самоизграждат, за да създадат първите в света изработени по този начин кръвоносни съдове.

Въпреки че те не могат да бъдат трансплантирани, все пак могат да бъдат използвани за научни цели и за тестване на различни медикаменти, което би могло да доведе до значително намаляване на опитите с животни. Освен това очакванията на учените са в бъдеще да бъде създадена по-осъвършенствана технология, чрез която един ден ще могат да се произвеждат органи по поръчка.