21 август 2017
  •  Говорят медиците

Превърнаха ДНК в компютърен вирус

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 12 август 2017 в 11:5410390
Изследовател държи флакон, съдържащ злонамерена компютърна програма, съхранявана като ДНК. Снимка: MIT Technology Review

За първи път е въведен в ДНК злонамерен софтуер, който може да пробие защитата на компютър.

Биологичният зловреден софтуер е създаден от учени от Вашингтонския университет в Сиатъл, съобщава сайтът на MIT Technology Review.

Учените кодират в къса верига нуклеинова киселина, състояща се от 176 нуклеотида, проста компютърна команда. После тези молекули са поставени в секвенатор - устройство за определяне на нуклеотидната последователност.

Машината запазва разчетената ДНК под формата на единици и нули. Възниква препълване на буфера - компютърната програма започва да записва част от данните извън заделената памет, което причинява срив. Това, от своя страна, позволило на експериментаторите да контролират системата и да има достъп до компютъра в лабраторията.

Засега записаният на ДНК зловреден софтуер не представлява голям риск за сигурността. Изследователите признават, че за да си помогнат за проникването са си създали "най-добрите възможни" шансове за успех, като са изключват функциите за сигурност и дори са добавят уязвимост към рядко използвана програма за биоинформатиката.

Компаниите, които произвеждат синтетични вериги на ДНК и ги изпращат на учените вече са нащрек за биотерористи. В бъдеще, учените предполагат, че трябва да се извършва и проверка на ДНК последователностите за компютърни заплахи.

Изследователите предупреждават, че хакерите биха могли един ден да използват фалшиви кръв или проби слюнка, за да получат достъп до университетски компютри, да откраднат информация от полицейските лаборатории по криминалистика и т.н..