10 неочаквано радиоактивни неща и места

НаукаOFFNews Последна промяна на 21 януари 2017 в 10:30 30649 0

Бананите произвеждат малки количества радиация.

И децата знаят че радиацията е опасна, но на малцина е известно, че обикновени вещи от бита също съдържат радиоактивни изотопи, макар и в малки количества.

Бразилски орехи

Макар и не много популярни у нас, те са препоръчвани за някои заболявания като източник на селен. Съдържат радий около 1000 пъти повече, отколкото другите орехи. Затова не се препоръчва продължителната им консумация, достатъчни са една-две ядки на ден.

Причината за тази радиоактивност е проста -  корените на дървото, които произвеждат бразилските орехи, проникват толкова дълбоко в земята, че поглъщат огромни нива на радий, естествено срещащ се източник на радиация.

Централната гара на Ню Йорк

Една от най-голямите гари в света крие една неприятна изненада -  нивото на радиация в нея на места превишава допустимите норми даже за атомните електроцентрали. Радиоактивният фон се създава от стените, които са облицовани с естествен гранит.

Град Денвър

Този град е един от най-радиоактивните градове в света. Защо? Защото колкото на по-висока надморска височина сте, толкова повече космическа радиация ще получите. Дължи се на това, че атмосферният слой, който обгръща Земята осигурява по-малка защита на хората под него на местата, където е по-тънък. Това е проблем за жителите на Денвър, тъй като градът им е около 1600 метра над морското равнище. В резултат на това населението му се облъчва с два пъти повече радиация от тези, които живеят на морското равнище.

Но това не влияе зле върху тяхното здраве - едно изследване показва, че населението на планинските райони живеят по-дълго и имат по-здравословен живот.

Светещи табели

Вероятно сте забелязали светещите табели за "изход", които тъй като са проектирани, за да се използват по време на бедствия, за да насочват хората, не се захранват с ток. Когато се прекъсне енергията в сградата и всички вътре останат на тъмно, те ще им помогнат да излязат. Но как да генерират тази светлина?

Тяхната светлината се генерира от радиоактивен изотоп на водорода, наречен тритий, който се съдържа в знака на табелата. Но за съжаление обаче, ако същата тази катастрофа, заради която може да прекъсне тока, е възможно и да повреди табелите, да се освободи радиоактивния изотоп и да зарази сградата и всички в нея.

Котешка тоалетна

Един от най-честите източници на радиация в дома ни са сандъчетата на домашните любимци. Това е заради основния компонент на пълнежа им е бентонитът. Този глинест материал прекрасно попива влагата, но също така той може да съдържа остатъци от уран и торий, попаднали в него при добива му. Това са незначителни количества, но заради хилядите тонове котешка тоалетна, които се изхвърлят в депата всяка година, има опасност, че тази радиация евентуално да се разпространи и в подпочвените води.

Банани

Може да звучи невероятно, но бананите също са радиоактивни. Този факт е толкова популярен, че съществува даже термин "бананов еквивалент", с който се измерва радиоактивността на други вещества. В бананите се съдържа калий-40.

Бананите, като бразилските орехи, произвеждат малки количества радиация, но все пак откриваема - достатъчно, за да се задейства гайгеров брояч. Но, за разлика от бразилските орехи, самите банани са радиоактивни, което е записано в техния генетичен код. Преди да започнете да опаковате бананите в оловен ковчег обаче, трябва да сте наясно, че дори да се храните с тях цял живот, пак не може да се разболеете от лъчева болест.

Гранитни плотове

Дори да сте си обещали никога да не ядете банани или бразилски орехи, в кухнята ви чака още радиоактивност. Ако имате гранитен плот, то всяка храна, която е приготвена на него ще е подложена на радиация. Причината е като на гарата на Ню Йорд - защото гранитът отлично запазва естествената радиация.

Макар че гайгеровият брояч в такива помещение може да ви изплаши, опасност за здравето няма.

Цигари

Тютюнът натрупва в себе си полоний-210, един от най-известните радиоактивни изотопи. Той се съдържа в почти всички марки цигари. Полоний-210 е много токсичен, но за сериозна вреда на организма е нужна значително по-висока доза, дори от тези, които употребява и най-страстният пушач. Периодът на неговия разпад е 138 дни, което не позволява да се натрупва натрупа в организма.

Стари керамични съдове

Керамичните съдове, произведени в първата половина на XX век, особено покритите с червено-оранжева глазура, вероятно съдържат соли на урана. Дда се яде в такива съдове не е безопасно.

Гланцова хартия

Както и в случая с котешките тоалетни и тук виновна е глината. Този път е каолинът. Той също може да съдържа в себе си останали при добива уран и торий. Трябва да се отбележи каолинът се съдържа и в много хранителни добавки.

По материали на List Verse.