5 начина за манипулиране на човешкия мозък

Наука ОFFNews Последна промяна на 24 май 2015 в 07:23 46651 0

Има още много за изучаване на работата на човешкия мозък, все пак учените са узнали не малко за това, как може да бъде манипулиран.

1. Влиянието на температурите

Без да го осъзнаваме, нашите мисли и поведение могат да бъдат повлияни от това, дали ни е топло или студено. Две от най-интересните и потенциално важни изследвания се отнасят до връзката между температурата и престъпното поведение. Когато се съди за поведението на престъпник, разпитван в гореща стая, е по-вероятно да бъде характеризиран като избухлив и със спонтанни реакции. Ако се намира в студена стая, вероятно ще видите същия престъпник като хладнокръвен и ще прецените поведението му като предумишлено. Очевидно е, че подобни обстоятелства може да имат ефект върху резултата от съдебен процес или присъда.

Температурата може да се отрази на нивото на доверие между хората. В експеримент, наречен "повтаряща се дилема на затворника"  оставят участниците по двама в импровизирани килии, а след това им предлагат да дадат показания един срещу друг в замяна на по-лека присъда. По време на експеримента, на едни от затворниците дали химически нагреватели, а на други - да държат лед. В резултат на това, първите се оказали два пъти по-склонни да се доверят на партньора си и да не го издадат, отколкото вторите.

2. Декодер на мислите

Когато четем на ум, чуваме глас в главата си. Едни и същи зони на мозъка реагират на прочетеното, обработват аудио информацията и участват в процеса на мислене. Въз основа на това, Брайън Пасли (Brian Pasley) и неговия екип от Университета на Калифорния в Бъркли,  се опитват да разчетат нервните сигнали на мозъка, за да се създаде медицинска протеза, която да позволи да "говорят" парализирани хора или хора в кома.

Първо, всеки участник в опита чете текст на глас, така че учените да създадат персонализиран декодер, базиран на мозъчната активност на пациента. После всеки прочита същия текст на ум, за да се тества точността на персонализирания декодер на нервната активност. Въпреки че мозъчната активност при четене на ум е малко по-различна от тази, на четене на глас, учените все пак са успели да декодират някои от думите правилно.

3. Илюзия на мраморната ръка

Един необичаен експеримент е проведен от екип невробиолози от Университета Билефелд. Всеки участник в опита е бил помолен да сложи ръка пред себе си на масата. После върху ръката му удряли с малко чукче, но се разнасял звук от удар на чук върху мрамор. Няколко минути по-късно човекът започвал да чувства, че ръката му става тежка и студена като парче мрамор. Наблюдава се и по-малка чувствителност. Учените потвърдили това, като приближавали игла заплашително близо до ръката на участника и наблюдавали колко слабо реагира.

Така мозъкът, непрекъснато обработвайки информацията от различни сетива, променя своето възприятие за тялото. Тази способност обяснява защо тялото може да приеме толкова лесно един изкуствен крайник.

4. Хапче за съчувствие

Изследователи от Калифорнийския университет открили, че могат да манипулират нивото на съчувствие и честност, изменяйки химическия състав на мозъка.

В този експеримент на участниците по случаен принцип са дадени или хапче толкапон, или плацебо. Толкапонът обикновено се използва за лечение на болестта на Паркинсон, той удължава въздействието на "хормона на щастието", допамина. Нито експериментаторите, нито пациентите знаят, дали са получили лекарство или плацебо. След това им предложили да поделят парите си с непознат. Участниците, които са взели толкапон са били много по-склонни да споделят парите си с непознат, отколкото тези, поели плацебо.

"Ние обикновено приемаме, че чувството за справедливост е стабилна характеристика, част от личността", заявява изследователят Ming Hsu. "Нашето изследване не отхвърля тази идея, но то показва как тази черта може да бъде системно повлияна от третиране на спесифични неврохимични пътища в човешкия мозък."

5. Дългата изолация

Изолацията особено, когато е продължителна, може да предизвика силни физически реакции. Тя може да доведе до срив в имунната система, повишено кръвно налягане, болест на Алцхаймер и деменция. Не е ясно защо това се случва, но изолацията провокира тежка имунна реакция, която атакува нашите системи с хормоните на стреса.

За повечето хора, дългото социално изолиране оказва сериозни психични разстройства. Халюцинации, изкривени представи за времето, повишена внушаемост - това е само част от списъка на проблеми.

През 1961 г. геолог по време на експедиция във френските Алпи е оставен под земята, без дневна светлина в продължение на два месеца, за да се наблюдават ефектите върху тялото му. Когато е изваден, членовете на екипа му установили, че усеща разтегляне на времето. Той преценявал, че са минали 120 секунди, а всъщност са били пет минути.

В друг експеримент през 1993 г., Маурицо Монталбини (Maurizio Montalbini) остава в пещера под земята за 366 дни. След края на експеримента той бил убеден, че е бил там само 219 дни. Изследователите също така са открили, че хората, изолирани в тъмнина обикновено променят своя циркаден ритъм на 12 часа спане и 36 часа бодърстване.

Изолирана в ирански затвор, 32-годишната писателка Сара Шоурд (Sarah Shourd) е чувала фантомни стъпки и мигащи светлини. "В периферията на зрението си, започнах да виждам мигащи светлини, но само като отместя главата си настрани, откривам, че там няма нищо", описва Шоурд в "Ню Йорк Таймс" своите преживявания. "В един момент, чух някой да крещи, докато не усетих ръцете на един от приятелски настроените надзиратели върху лицето си, който се опитва да ме съживи, тогава осъзнах, че писъците бяха моите собствени".

Въпреки това, някои хора се справят добре със самотата. Психолози смятат, че подготовката и психическата устойчивост имат ключово значение.

Продължение.