24 април 2017
  •  Говорят медиците

Юпитер не се върти около Слънцето

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 01 април 2017 в 09:00134863
Снимка: ESO

Това не е първоаприлска шега.

Земята се върти около Слънцето. Марс обикаля около Слънцето. Венера, Меркурий, Нептун, Уран и Сатурн - също.

Но газовият гигант Юпитер не го прави като другите.

Когато в космическото пространство едно по-малко масивно тяло се върти около по-масивно, всъщност и двете се въртят около центъра на масите на двете тела.

Ако разликата в теглото е много голяма - като например между нашата планета и Слънцето - масовият център е в рамките на по-масивното тяло на пренебрежимо малко разстояние от геометричния център на тялото. Но ако масите на двете тела са сравними, тогава центърът на масите може да се намира в пространството извън двете тела.

Плутон и нейната луна Харон често се описват като двойна система, защото центърът на масите им е извън Плутон. Wikimedia Commons

Масата на Юпитер е 2,5 пъти по-голяма от масата на всички други обекти в Слънчевата система. Масата на Юпитер е 1.8986×1027 кг, а масата на Слънцето - 1.98855×1030 кг. Разликата е само 1000 пъти.

Тази сравнително малка разлика в масите отмества точката, около която се движат Слънцето и Юпитер, взаимно привлечени от гравитацията. Тази точка е, според изчисленията на разстояние около 7% от слънчевия радиус над повърхността на звездата. С други думи, Юпитер е единствената от планетите в Слънчевата система, която се върти около точка в пространството, която не се намира във вътрешността на Слънцето, а извън него.

Ето как можем да се уверим сами. Центърът на масите за две тела се изчислява така:

Тъй като за нулева точка можем да приемем всяка, нека тя да е центърът на Слънцето, и като имаме предвид, че средното разстояние между Юпитер и Слънцето е 778 000 000 км, тогава да изчислим разстоянието на центъра на масите от нашата звезда:

Хцм= 1.8986×1027 х 778 х 106 / (1.8986×1027 + 1.98855×1030) =1.4771x1036 /1.9904486x1030=742099 км > радиуса на Слънцето, който е 695700 км.

Учени... какво да ги обиждаш повече :-) Ама вие сигурни ли сте, че Слънцето е с размера, който виждате, дали случайно и то няма разни свои магнитосфери и други щуротии, а :-) и да излезе по-обемно от изчисленията...
Елл
04.04 2017 в 15:17 2
По този начин излиза че и слънцето се върти около този център на масите на двете планети, а ако добавим в уравнението и другите планети центъра на масите къде ли ще отиде? И излиза, че слънцето не се върти около оста си, а се върти около точка в пространството, която е масов център на слънчевата система. Моооже!
То всичко това е много хубаво ама какъв е размерът на Слънцето? Сметнато по фотосфера добре, а по корона? Слънцето няма строга граница.

Още от : Въпроси