09 декември 2019
  •  Говорят медиците

Как си говорят зелките

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 17 октомври 2015 в 13:1364821
Снимка: wikimedia

Влизате в кафене, поръчвате си нещо и за да мине време, се свързвате към мрежата - преравяте социалните мрежи, четете новини. Растенията правят почти същото - използват свой Wi-Fi, за да научат какво става в съседните лехи.

Учени от Великобритания от Университета на Ексетър (University of Exeter), обясняват принципа на "растителния Wi-Fi".

Биолозите отдавна знаят, че растенията си изпращат сигнали по въздуха, но не бе ясно как точно го правят.

Британските изследователи променили генома на един родственик на зелето - Arabidopsis thaliana, включвайки ген за ензим, наречен луцифераза (той кара светулките да светят). Луциферазата направила така, че газът, чрез който растенията си комуникират да свети и така учените са регистрирали целия процес.

След манипулацията с генома изследователите прерязали от модифицираното растение един лист и се  наблюдавали какво ще стане. Повреденото растение започнало да отделя газ метил жасмонат. Растенията, уловили химичния сигнал, започнали да се подготвят за защита, аварийно повишавайки концентрацията на вещества, които са токсични за основните им врагове - гъсениците.

_az_ 17.10 2015 в 22:37 1