25 април 2019
  •  Говорят медиците

Как учените регистрираха гравитационните вълни (gif-ове)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 14 февруари 2016 в 12:1265542

На 11 февруари за първи път учените наблюдаваха вълни в тъканта на пространство-времето, наречени гравитационни вълни, стигнали до нас от катаклизъм в далечната Вселена. Алберт Айнщайн предсказа тяхното съществуване преди 100 години и физиците ги търсеха още от тогава.

Гравитационните вълни са засечени по-рано, на 14 септември 2015 от гравитационната обсерватория LIGO (Laser Interferometric Gravitational Observatory), но трябваше да минат месеци на прецизни проверки на резултата, преди да бъде оповестен.

Ето как учените от LIGO засякоха гравитационните вълни, идващи от далечния космос:

LIGO е голям Г-образен детектор, който търси гравитационни вълни още през 2002 г. и използва лазер за целта.

Инструментът изстрелва лазерен лъч, който се разделя на две и се изпраща по две тръби с дължина 4 км всяка.

И двата лъча се отразяват от огледалата и се събират обратно при разпределителя на лазерния лъч. Светлинните вълни се връщат с еднаква дължина и се подреждат по такъв начин, че взаимно се неутрализират (гасят).

Тогава детекторът за светлина на устройството не "вижда" никаква светлина.

Ако обаче се появи гравитационна вълна, тя ще изкриви пространство-времето и ще направи едната тръба по-дълга, а другата по-къса. Това ритмично разтягане и свиване ще продължи, докато вълната преминава.

Когато се случи такава намеса (интерференция), двете вълни няма да имат равни дължини, когато се върнат, затова няма да се подредят както обикновено и съответно вече няма да се неутрализират взаимно.

Това означава, че детекторът ще запише някакви проблясъци на светлина. Така, щом физиците са отчели тези промени в осветеността, то те всъщност са отчели и наблюдавали гравитационни вълни.

Жоро 18.02 2016 в 15:22 2
Глупости на таркалета. Доказателство - нито знаят какво предствалява , нито с какви параметри е.
Просто са хванали етер.
Джафер Мехмед 14.02 2016 в 20:45 1
Много добро обяснение и анимация!

Още от : Въпроси