Открита е най-голямата експлозия в историята на Вселената (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 28 февруари 2020 в 13:24 7405 0

Това изключително мощно изригване се е случило в галактическия клъстер Ophiuchus, който се намира на около 390 милиона светлинни години от Земята. Галактическите клъстери са най-големите структури във Вселената, оформени от гравитацията, съдържащи хиляди отделни галактики, тъмна материя и горещ газ. Кредит: X-ray: NASA/CXC/Naval Research Lab/Giacintucci, S.; XMM:ESA/XMM; Radio: NCRA/TIFR/GMRTN; Infrared: 2MASS/UMass/IPAC-Caltech/NASA/NSF

Проучавайки далечен галактически клъстер, учените откриха най-голямата експлозия, наблюдавана във Вселената след Големия взрив.

Експлозията идва от супермасивна черна дупка в центъра на галактика, намираща се на стотици милиони светлинни години. Те отдели пет пъти повече енергия от предишния рекордьор.

Професор Мелани Джонстън-Холит (Melanie Johnston-Hollitt) от Университета Къртин на Международния център за изследвания на радиоастрономията заяви, че събитието е с изключително много енергия.

"Виждали се експлозии в центровете на галактики и преди, но тази е наистина много, много мощна", коментира тя.

„И не знаем защо е толкова голяма.

"Но това се е случило много бавно - като експлозия на забавен каданс, станала през стотици милиони години".

Експлозията е станала в галактическия суперклъстер Змиеносец, на около 390 милиона светлинни години от Земята.

Била е толкова мощна, че е издълбала кухина в клъстерната плазма - свръхгорещия газ, заобикалящ черната дупка.

Водещият автор на изследването д-р Симона Джачинтучи (Simona Giacintucci) от Военноморската изследователска лаборатория в САЩ заяви, че взривът е подобен на изригването през 1980 г. на планината Сейнт Хелънс, което откъсна върха от планината.

"Разликата е, че биха могли да се поберат 15 галактики с големината на Млечния път в кратера, който тази експлозия е издълбала в горещия газ на звездния куп", пояснява Джачинтучи.

Кухината в плазмата на клъстера е била наблюдавана преди това с рентгенови телескопи, обяснява професор Джонстън-Холит.

Но учените първоначално отхвърлят идеята, че може да бъде причинена от енергийно избухване, защото би трябвало да е твърде голямо.

„Хората бяха скептични заради размера на експлозията“, разказва Джачинтучи. "Но наистина е от нея. Вселената е странно място."

Участък 107 или „Източникът“, както е известно, е една от 256 плочи на Murchison Widefield Array (MWA), нискочестотен радио телескоп, разположен на 1,5 км от центъра на телескопа. Осветлението на пейзажа е от Луната. Кредит: Пийт Уилър, ICRAR.

Изследователите разбират какво са открили само когато преглеждат галактическия клъстер Змиеносец с радиотелескопи.

"Радиоданните се съгласуват добре с данните от рентгеновите лъчи като ръка в ръкавица", разказва съавторът д-р Максим Маркевич (Maxim Markevitch) от Центъра за космически полети Goddard на НАСА.

"Това е аргументът, който ни казва, че тук се е случило изригване с безпрецедентни размери."

Откритието е направено с помощта на четири телескопа; Рентгеновата обсерватория Чандра на НАСА, XMM-Newton на ESA, масивът Murchison Widefield (MWA) в Западна Австралия и радиотелескопът Giant Metrewave (GMRT) в Индия.

Професор Джонстън-Холит, който е директор на MWA и експерт по галактическите клъстери, оприличи находката с откриването на първите кости на динозавър.

Това изключително мощно изригване се е случило в галактическия клъстер Змиеносец, който се намира на около 390 милиона светлинни години от Земята. Галактическите клъстери са най-големите структури във Вселената, оформени от гравитацията, съдържащи хиляди отделни галактики, тъмна материя и горещ газ. Кредит:  X-ray: NASA/CXC/Naval Research Lab/Giacintucci, S.; XMM:ESA/XMM; Radio: NCRA/TIFR/GMRTN; Infrared: 2MASS/UMass/IPAC-Caltech/NASA/NSF

"Това е малко като археология", коментира Джонстън-Холит.

"На нас ни бяха предоставени инструментите да копаем по-дълбоко с нискочестотните радиотелескопи, така че сега трябва да можем да открием повече експлозии като тази."

Констатацията подчертава значението на изучаването на Вселената с различни дължини на вълните, заявява професор Джонстън-Холит. И се надява, че "откритието вероятно е първото от много други.

"Направихме това откритие с фаза 1 на MWA, когато телескопът имаше 2048 антени, насочени към небето", разказва тя.

"Скоро ще събираме наблюдения с 4096 антени, които трябва да бъдат десет пъти по-чувствителни."

"Мисля, че това е доста вълнуващо."

Справка: Discovery of a giant radio fossil in the Ophiuchus Galaxy Cluster. The Astrophysical Journal . February 27th, 2020. arxiv.org/abs/2002.01291