16 октомври 2019
  •  Говорят медиците

Отрова на птицечовка за лечение на диабет тип 2 (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 03 декември 2016 в 14:0069370
Бебе-птицечовка. Снимка: Baby Animal Zoo

Същият хормон, произвеждан в червата на птицечовката (Ornithorhynchus anatinus) за регулиране на кръвната захар, който също произвежда отровата на животното, може да се използва за нов тип лечение на диабет тип 2.

Това откри екип учени от университета на Аделаида, Австралия, пише sci-news.com. Откритието на експедицията е публикувано онлайн в списание Scientific Reports.

Въпросният хормон се нарича GLP-1 (glucagons-like peptide 1 или глюкагон-подобен пептид 1). Обикновено се секретира в червата на хора и животни и стимулира освобождаването на инсулин за понижаване на кръвната захар.

"При хората GLP-1 и стомашният инхибиторен полипептид (GIP) са единствените известни естествени хормони (инкретини), които стимулират отделянето на инсулин от чревните клетки след прием на храна", заявиха изследователите.

"GLP-1 потенцира глюкозо-стимулираната секреция на инсулин от панкреатичните бета-клетки и стимулира тяхното оцеляване. Той действа през GLP-1 рецептор, експресиран в панкреаса, мозъка и други периферни тъкани".

Но GLP-1 обикновено се разгражда в рамките на минути. При хората с диабет тип 2, краткосрочният стимул, предизвикан от хормона, не е достатъчен, за да се поддържа правилен баланс на кръвната захар.

Поради това лекарство, което включва по-дълготрайна форма на GLP-1 е необходимо, за да се осигури удължено освобождаване на инсулин.

"Нашият екип открива, че еднопроходните - ехидните (Zaglossus sp.) и птицечовките - са направили еволюционни промени в хормона GLP-1, които го правят устойчив на бързо разграждане, което обикновено се наблюдава при хората", заяви съавторът проф. Франк Грютцнер (Frank Grutzner) от Robinson Research Institute към Университета на Аделаида.

"Ние открихме, че GLP-1 се разгражда в еднопроходните от съвсем различен механизъм".

Авторите открили противоречиви функции на GLP-1 при птицечовката - в червата като регулатор на глюкозата в кръвта и като отрова, коятоа да отблъсне други мъжки птицечовки по време на размножителния период.

"Това противоречие между различните функции е довело до драматични промени в системата на GLP-1", коментира съавторът д-р Брайъни Форбс (Forbes) също от Университета на Аделаида.

"Функцията на отровата е най-вероятно предизвикана от развитието на стабилна форма на GLP-1 при еднопроходните".

"Вълнуващото е, че стабилните GLP-1 молекули са много необходими като потенциална терапия на диабет тип 2."

GLP-1 също е открит в отровата на ехидните. Но докато при птицечовката има разклонения в задните крайници за доставяне на голямо количество отрова за съперниците им, такъв стимул за ехидните няма.

"Липсата на стимул при ехидните остава еволюционна мистерия, но фактът, че както птицечовката, така и ехидната са развили една и съща дълготрайна форма на хормона GLP-1 е само по себе си много вълнуващо откритие", заяви проф. Грютцнер.

Още от : Въпроси