19 декември 2018
  •  Говорят медиците

фОкус, кОкал или нАвик движи Земята и Просветата

Една кръстословица за 5-ти клас преобърна "астрономията"

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 25 ноември 2018 в 00:47141470

Една проста наглед кръстословица, поместена в учебна тетрадка за 5 клас по „Човекът и природата”, 22 страница, обърка деца, родители и бг-мами.

Оказа се, че има някаква тайнствена ”сила” с пет букви, от които втората е „О”, „поради която планетите обикалят Слънцето”.

Кръстословицата има за цел да провери знанията на петокласниците по астрономия. Приветстваме идеята науката да се представя по забавен начин на най-малките.

Признавам, тази сила затрудни и мен!

Според оскъдните ми знания, явно недостатъчни за петокласник, силата (F=a.m, формулата на Нютон), която кара Земята да обикаля около Слънцето, е резултантна от центростремителното ускорение, вследствие от гравитацията, и тангенциалната скорост на планетата ни, по масата ѝ, естествено.

Но дори само гравитацията не мога да смачкам до 5 букви. А за второ „О” да не говорим.

Бг-мамите, които споделиха случая, в отчаянието си дават всякакви предложения: бомба, ботуш, форма, фокус, сопол, кокал. Някои търсят помощ в английския: FOrce, pOwer.

Една смела майка предложи, че може би планетите обикалят Слънцето по „нАвик”, а науката е преименувана на астрАномия.

В миг на просветление заподозрях намесата на някоя набожна душа, заложила капан, в който да вкара непокварените от науката ученици, и че зад 5. хоризонтално се крие „бОгът” или силата бОжия".

Бихме оставили да се поупражняват и нашите интелигентни и остроумни читатели и вероятно ще има още интересни находки.

Оказа се, че има отговор.

И той е стряскащ, стъписващ и пропит с много (изключително) скрит смисъл.

Отговорът, който е даден в електронния учебник на Просвета-Азбуки е ....