Учени разработват нано-терминатори от течен метал, които атакуват ракови клетки

Никола Кереков Последна промяна на 07 декември 2015 в 14:36 4768 0

Кредит Strannik_fox

Терминаторите от течен метал са нещо, което може да ни буди с вик през нощта, но нови изследвания показват, че вместо за изтребление на човечеството, подобни материали могат да се използват при борба срещу рака.

Тъкмо върху това работят учени от САЩ, които са разработили биоразградим течен метал, който може да се използва като метод за насочено доставяне на медикаменти към ракови клетки.

"Големият напредък тук е че става дума за метод за доставяне на медикамент, който може да повиши ефективността на лекарствата, които ще доставя, може да помага на лекарите да локализират тумори, материалите могат да се произвеждат в големи количества и изглежда те са напълно биоразраградими с много ниска токсичност," разказва Шен Гу (Zhen Gu), инженер по биомедицина в съвместна програма между Щатския Университет на Северна Каролина и Университета в Чапъл Хил. "Едно от предимствата на тази методика е, че тези течно-метални носители - или "нано-терминатори" - се произвеждат много лесно."

За да направят нано-терминатори, учените нанасят тънък слой течен метал (сплав от галий и индий) в разтвор с молекули, наречени полимерни лиганди. Бомбардирането на разтвора с ултразвукови вълни кара течният метал да се разпръсне на множество нанокапчици с диаметър около 100 нанометра. Лигандите се прикрепят по повърхността на капчиците и формират покритие което пречи на капчиците от сплавта да се втекат заедно както в при Т-1000.

Когато противораковият медикамент доксорубицин се добави към разтвора, лигандите по нанокапчиците го абсорбират, създавайки по тозин начин натоварени с медикамент частички, които могат да се отделят от останалата част от разтвора и да се вкарат в кръвния ток.

Но това не е всичко. Допълнителен лиганд, който се прикача към нанокапчиците може да им осигури свойството ефективно да търсят и откриват целевите ракови клетки, свързвайки се с точно определени рецептори по повърхността на клетките, което ги кара да абсорбират нанокапчиците - веднъж попаднали в клетката, те освобождават доксорубицина.

Когато попаднат в раковата клетка, течно-металните частици навлизат в органели наречени ендозоми и влизат в контакт киселинната среда в тези органели, което води до освобождаване на галиевите йони. Това повишава ефективността на доксорубицина като едновременно с това е стъпка в разграждането на самите нанокапчици.

"На основата на резултати от in vitro тестове, ние смятаме че течния метал се разгражда напълно в рамките на дни до форма, която тялото може успешно да абсорбира и да отдели, без значими токсични ефекти," твърди един от учените, Юе Лу (Yue Lu).

Откритията на учените са публикувани в Nature Communications и представят подробности за това как нано-терминаторите са по-ефективни от чистия доксорубицин в потискането на растежа на овариални туморни клетки при експериментален миши модел. Изследователите възнамеряват да продължат своите експерименти, първо с модел на по-голямо животно, преди да преминат към клинични изпитвания с хора.

"Това изследване беше само потвърждение на концепцията," споделя Гу. "Както и Терминатора от филма, този носител също може да се трансформира: получен от разпръскване на началния материал, след това навлиза в ракови клетки и в крайна сметка се разгражда и отделя"