03 декември 2020

България е домакин на международен симпозиум по физика на слънчево-земните връзки

Водещи учени от НАСА, лабораторията Лос Аламос, ЕС, Русия, Япония, Китай и Канада се събират във Варна от 11 до 16 септември

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 11 септември 2016 в 09:00 29580

Варна ще бъде домакин на международния научен симпозиум „Нови наблюдения и моделиране на системата Слънце-Земя“. Форумът, който ще се проведе от 11 до 16 септември в хотел „Интернационал“, Златни пясъци, събира заедно водещи имена от целия свят от различни области на физиката на Слънцето, Земята и земната атмосфера.

Основна цел на симпозиума е да бъдат обменени най-новите идеи в разбирането на взаимодействията в системата Земя-Слънце и влиянието на магнитните полета върху земната атмосфера. Сред докладите и дискусиите ще бъдат темите за напредъка в измерването, анализа на данни, теорията и симулационните модели, свързани със слънчево-земните връзки, влиянието на слънчевия вятър върху атмосферата и съответно върху климата и комуникациите. Цел на събитието е да подпомогне и младите учени в това бързо развиващо се интердисциплинарно направление.

Сред участниците във форума са Ричард Торн - професор емеритус на Калифорнийския университет, един от водещите експерти в мисията на сондата „Джуно“ до Юпитер и в програмите на НАСА за изследване на радиационния пояс около Земята, д-р Дейвид Сибек от космическия център „Годарт“ към НАСА - пионер в изучаването на връзката между магнитните полета на Земята и Слънцето и Фин Сораас - професор емеритус на университета в Берген, Норвегия.

Лектори са още Джо Боровски от Института за космически изследвания, Хауърд Сингър от Центъра за прогнози на космическото време в Боулдър, Колорадо и Кент Милър, програмен мениджър в Европейския офис за аерокосмически изследвания и развитие. Една трета от участниците са учени от България.

Първата сесия на симпозиума, на 12 септември от 08.30 ч., ще бъде открита от българина д-р Илия Русев, програмен директор към Националната фондация за наука на САЩ, който е сред водещите имена в изучаването на слънчево-земните връзки. Друг международно признат български учен в областта, д-р Ваня Йорданова от Националната лаборатория Лос Аламос, е сред инициаторите на форума.

Основен организатор е Центъра за космически и земни науки към Националната лаборатория Лос Аламос (LANL), като събитието е подпомогнато от Международния научен комитет по слънчево-земна физика, НАСА, Национална фондация за наука на САЩ, Асоциацията на завършилите Физическия факултет на Софийския Университет и Балкантурист, България.

Програма