Изобретиха вирус срещу алкохолизма

Георги Гърков Последна промяна на 27 декември 2016 в 10:50 9414 0

Кредит Sci-News.com

Известно е, че дългосрочната злоупотреба с алкохол може да доведе до проблеми с черния дроб, стомаха, сърдечносъдовата система, костите, но също така и мозъка.

Отказването на алкохола - както е с всеки наркотик, не е лесно. Една от причините е, че тежкото пиене всъщност може да предизвика промени в мозъка.

Проучване, публикувано в Biological Psychiatry, идентифицира начин да се смекчат тези промени и да се намали желанието за пиене - чрез използването на генетично моделиран вирус.

За забележителното си откритие разказват Ифенг Чен (Yifeng Cheng) и Жун Ланг (Jun Wang) в The Conversation.

Алкохолът променя мозъка

Разстройствата на употребата на алкохол включват алкохолна злоупотреба и алкохолна зависимост и може да се считат като форми на пристрастяване.

Редовната употреба на големи количества алкохол предизвиква промени в област на мозъка, наречена стриатум. В нея се обработва сензорната информация (това, което виждаме и чуваме, например) и изпраща сигнали, контролиращи мотивираното и моторно поведение.

Стриатумът, който се намира в предния мозък (Проенцафалон), е основна мишена за пристрастяващи наркотици и алкохол. Техният прием може да увеличи значително нивата на допамин - невротрансмитер, свързан с удоволствието и мотивацията, в стриатума.

Източник: Wikimedia Commons

Невроните в стриатума разполагат с по-голям брой допаминови рецептори в сравнение с невроните в други части на мозъка. В резултат на това стриаталните неврони са по-податливи към промени в нивата на допамин.

Съществуват два вида неврони в стриатума: Д1 и Д2. Докато и двете групи получават сензорна информация от други части на мозъка, те имат почти противоположни функции.

Д1 окуражават инициирането на действия в посока на дадено поведение, докато Д2 окуражават потискането на поведението. Може да се потърси аналогия със зелените и червените светлини на светофар.

Допаминът засяга тези два вида неврони по различни начини. Той стимулира активността на Д1, включвайки зелената светлина, и потиска тази на Д2, като изключва червената светлина.
Алкохолът, особено в твърде големи количества, може да наруши нормалното функциониране на тази система за награди, защото увеличава нивата на допамин в стриатума. Впоследствие, зелената светлина остава постоянно включена, а червената просто не се появява, за да ви каже да се спрете. Затова и тежката употреба ви кара да пиете още и още.

Въпросните мозъчни промени може да се запазят за много дълго време. Но възможно ли е да бъдат смекчени? Това учените решават да разбере научният екип.

Като за начало учените предоставят на мишки две шишета - едното съдържа вода, а другото 20 процента алкохол, примесен с вода. Шишето, съдържащо алкохол, е достъпно на всеки втори ден, така че мишките свободно да решат от кое да пият. Постепенно по-голямата част от животните развиват афинитет към алкохола.

Тогава мишките са заразени с генетично модифициран вирус, който въвежда определен ген в Д1 и Д2 невроните. От този ген в невроните се произвежда (експресира) специфичен протеин.

След като протеинът е експресиран, мишките са инжектирани с химикал, който го разпознава и се свързва към него. Въпросното свързване може да потиска или стимулира дейността му в невроните, като позволява "изключване" на зелената светлина (като потиска Д1) или включване на червената отново (като стимулира Д2).

После учените измерват колко алкохол консумират мишките, след като са заразени, и правят сравнение с периода преди.
Резултатите показват, че както потискането на стимулиращите неврони, така и включването на потискащите успешно намалява нивата на прием и предпочитание на мишките към алкохол.

В друг експеримент в рамките на проучването, учените установяват, че директното доставяне на лекарство, което стимулира инхибиращите неврони (Д2) в стриатума също може да намали консумирането на алкохол. Съответно в предишен експеримент лекарство, инхибиращо стимулиращия неврон, има същия ефект.

Резултатите от работата могат да се използват за разработването на клинични лечения на алкохолизъм.

Какво значи това за лечението?

Повечето хора, страдащи от пристрастяване към алкохола, могат да извлекат полза от лечение, включващо съчетание от лекарства, терапия и групи за подкрепа.

Използването на вируси за доставянето на определени гени в невроните е изпробвано при лечението на заболявания като Паркинсон при хората.

Въпреки че резултатите са обнадеждаващи, използването на вируси за лечение на алкохолизма е все още далеч от действителността.