Защитата от свръхнови ще издаде извънземните цивилизации (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 28 декември 2016 в 09:00 13101 0

Концепция на художник за сфера на Дайсън

Всяка високоразвита цивилизация, рано или късно трябва да измисли начин да се защити от свръхнови. Изграждането на гигантски щитове, екраниращи потоците опасни частици може да бъде един от начините за намаляване на риска от космически експлозии и йонизиращата радиация.

Тези съоръжения могат да издадат присъствието на разумни извънземни още сега.

Тази хипотеза на Милан Чиркович (Milan Cirkovic) и Бранислав Вукотич (Branislav Vukotic) от Астрономичната обсерватория на Белград е представена в статия, публикувана в списание Acta Astronautica, а в arХiv.org може да се навери на свободен достъп.

Избухване на свръхнова. Източник: Pics about space

Понякога звездите умират много ефектно, с ярката експлозия на свръхнова. Ако една обитаема планета не е достатъчно далеч от това събитие, животът на нея е застраше. Засега нашите технически възможности са неспособни да ни защитят от подобна заплаха. Но вероятно ще дойде време и земната цивилизация да се погрижи за това.

Според авторите "по същата логика биха действали всички други хипотетични цивилизация в галактиката" и точно следите от съществуването на такива съоръжения може да ни помогнат да намерим свои разумни съседи.

Учените смятат, че такава цивилизация трябва да достигне най-малко на ниво тип 2 по скалата на Кардашев (съвременната човешка цивилизация е достигнала ниво 0,7). Такава цивилизация би могла да използва цялата енергия на своята звезди и да създаде защитна бариера около звезда, която е близо до смъртта си.

Според теорията на руския астрофизик, академик Николай Кардашев цивилизациите преминават в развитието си през три етапа:

* Цивилизациите от тип I използват енергията на родната си планета,

* Цивилизациите от тип II - енергията на своята звезда (в нашия случай - Слънцето),

* Цивилизациите от тип III ще използват енергията вече на много звезди от своята галактика. Предполага се, че те ще постигнат това чрез "сфери на Дайсън". като значителна част от енергията неизбежно би изтекла в космоса под формата на инфрачервено излъчване.

Авторите предлагат и сравнително евтин и ефективен начин за защита от космически експлозии както за бъдещите земни, така и за извънземните технологични общества. Според тях най-достъпният начин за изграждане на такава екранировка е просто да се създаде достатъчно плътен облак от ледени частици и по-големи компоненти около звездата. А леденият материал може да се достави, например, от Пояса на Кайпер, който е в периферията на Слънчевата система, като се йонизира и след това се насочи с електрическо поле в желаната конфигурация. Технологията би могла и да се използва и за смекчаване на последиците от попадение на астероид или комета.

И накрая, този нов вид макро- или астроинженерство може не само да обогати спектъра от възможности за защита на човешката цивилизация, но също така предоставя още една възможност за смели и иновативни програми на SETI за откриване съвременни технологични цивилизации другаде в галактиката, заключават авторите.