Установени са признаци на "взаимодействие" на тъмната материя

Наука ОFFNews Последна промяна на 15 април 2015 в 09:49 14275 0

Кредит Dr. Richard Massey (Durham University)

Приблизително реално цветно изображение от космическия телескоп Хъбъл, на галактичен куп Abell 3827. галактическият клъстер се състои от стотици жълтеникави галактики. Всъщност, четири гигантски галактики се сблъскват една с друга. А тъмна материя изостава от най-горната от четирите галактики. Тъмната материя е невидима в тази снимка, но позицията й се разкрива от гравитационна леща на образа на спирална галактика зад клъстера, чиито изкривен образ се възприема като синя дъга. Плаващата тъмна материя е предсказана от теории, в които тъмната материя не е много тъмна, а взаимодейства с повече от фундаменталните сили, а не само гравитацията.

Астрономите смятат, че може да са наблюдавали първите потенциални признаци на взаимодействие на тъмната материя със сила, различна от гравитацията, съобщава ScienceDaily.

Международен екип от учени, ръководен от изследователи от Университета в Дърам, Великобритания, е направил откритието с помощта на телескопа "Хъбъл" и Very Large Telescope на Европейската южна обсерватория в Чили. Те наблюдавали едновременния сблъсък на четири далечни галактики в центъра на галактичен куп на 1.3 милиарда светлинни години разстояние от Земята.

В публикация от днес (сряда, 15 април 2015) в списание Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, изследователите казват, че техните наблюдения показали изненадваща картина - клъстерите от тъмна материя, ако се съди по снимките от телескопите, изостават от свързаните с тях групи от звезди с около 5 хиляди светлинни години. Това означава, че струпванията тъмна материя в отделните сблъскващи се галактики все пак взаимодействат , а не просто да преминават едни през други, както се случва по време на клъстерните сблъсъци.

Изоставането от 5 хиляди светлинни години съвсем не е малко - това разстояние ще отнеме например на космическия апарат Voyager на НАСА 90 милиона години.

"Мислехме, че тъмната материя просто си седи на място, без нищо да прави нищо и няма ефект върху околността си, с изключение на генерираната от нея гравитация. Но ако тъмната материя наистина се забавя по време на тези сблъсъци, то това може да е първото доказателство за наличието на богата физика в скрита от погледа ни "тъмна" Вселена" - каза Ричард Меси (Richard Massey) от Университета в Дърам.

За да се случи такова изоставане по време на сблъсъци, тъмната материя трябва да взаимодейства, дори много леко, със сили, различни от гравитацията.

Компютърни симулации показват, че допълнителното триене от сблъсъка ще накара тъмната материя да се забави и в крайна сметка да изостане.

Този резултат е следствие от един скорошен резултат на екипа, който е наблюдавал 72-сблъсъци между галактични купове и е установил, че тъмната материя взаимодейства много малко сама със себе си. Новата работа обаче се отнася до движението на отделни галактики, а не клъстери от галактики. Изследователите казват, че сблъсъкът между галактики може да продължи по-дълго, отколкото сблъсъците, наблюдавани при предходното проучване - което позволява ефектите от дори малка сила на триене, да се проявят с течение на времето и да се създаде измеримо забавяне.

Взети заедно, двата резултата изясняват някои аспекти от поведението на тъмната материя за първи път.

Галактичен куп Abell 3827. Снимка: Dr. Richard Massey (Durham University)