Огромна китайска ракета неконтролируемо навлезе в земната атмосфера

Ваня Милева Последна промяна на 12 май 2020 в 11:08 9516 0

Последната траектория, край северозападното крайбрежие на Африка. Кредит: Jonathan McDowell / Twitter

Втората степан на китайската тежка ракета „Long March 5B“ неконтролируемо навлезе в земната атмосфера и изгоря над Атлантическия океан.

Това съобщи в Twitter 18-а ескадра за космически контрол на ВВС на САЩ, проследяваща космическото пространство.

Ракетата стартира преди седмица, извеждайки в орбита прототип на китайски пилотиран космически кораб, който направи успешно кацане на 8 май.

Вниманието на специалистите бе приковано към останалата в околоземна орбита степен заради огромните й размери - дължина 30 метра и тегло 20 тона. Неконтролираното спускане от орбита на такъв обект носи потенциална опасност поради неизгорелите отломки, които могат да достигнат до Земята. Степента може да падне навсякъде на планетата в диапазон на географски ширини от -41 до +41 градуса.

"Със своите 17,8 тона това е най-масивнят обект, който ще направи неконтролирано навлизане в атмосферата след 39-тонния космически кораб „Салют-7“ през 1991 г.“, пише Джонатан Макдауъл (Jonathan McDowell), астроном от Харвард-Смитсонския център за астрофизика, в туитър миналата седмица. И добавя, че космическите отломки вече са „достатъчно ниско, че изгарянето им при повторно спускане в атмосферата може да ги направи видими“ от земята.

По данни на американските военни, спускането е станало в 08.33 PDT (18.33 българско време). Дали отломките са достигнали до повърхността на океана, все още е неизвестно.

Предишният случай на масивен космически обект, завръщащ се към Земята, бе китайската космическа станция Tiangong-1. Орбитата й бавно се снижаваше, преди да се разпадне и да се разпръсне в Южния Тихи океан през април 2018 г.

Въпреки че отломките на станцията потенциално покриваха площ от хиляди километри, вероятността човек бъде ударен от парче са били „всъщност 10 милиона пъти по-малки от вероятността една година да бъдеш ударен от мълния“, според Европейската космическа агенция.

Източник