В нощта на 1 май самолет по маршрута Москва - Банкок на "Аерофлот" попадна във "въздушна яма". Заради явлението "турбулентност при ясно небе" (Clear-air turbulence), пътниците с незатегнати колани са изхвърлени от седалките и около 20 души са ранени.
Защо може да възникне турбуленция непредвидимо и с какво е опасна?
27 пострадали
Инцидентът в самолета на "Аерофлот" се случва късно през нощта 20 минути преди снижението. Надписът "затегнете коланите" е изключен. Самолетът първо рязко се издига, а след това - пропада. Тези, които не са били с колани, са изхвърлени на пътеката и ранени, съобщава агенция Интерфакс
Според Flight Radar, в рамките на минути самолетът се издига с 210 м нагоре, а след това, също толкова рязко се връща на предишния курс - от 10,6 до 10,8 км и обратно. А скоростта първо спада рязко и след това се възстановява.
Изображение: flightradar24.com
27 пътника получават травми с различна тежест, разпръснати са вещи. Най-тежко са засегнати тези, които са в опашката на самолета, хората с тежки наранявания са лежали по пътеките.
Случаят с руския самолет не е изключение. През юли 2014 самолет на Южна Африка, насочил се към Хонконг, бе засегнат от силна турбулентност. Ранени са 20 души, преди самолетът се приземи благополучно.
Вътрешността на самолена на South African Airways след инцидента през юли 2014 г.
Защо в небете има "ями"?
Според изявлението на Аерофлот причината за инцидента е "турбулентност при ясно небе" опасно явление, което е много трудно да се предскаже. За да се разбере откъде идва, трябва да се разбере как да се появят обикновените "въздушни ями" - проявата на турбуленцията.
Пътниците чувстват пропадане, когато самолетът преминава от възходящ въздушен поток в низходящ или обратното. Също така причина може да бъде промяна на вятъра.
"Първото нещо, което трябва да се разбере е, че в различните точки на земната повърхност температурите са различни, обяснява Том Бън (Tom Bunn), бивш пилот, терапевт и основател ма програма за по борба със страха от летене. Например, повърхността на езерото е по-студена от брега наоколо и разораните ниви са различни по температура от неразораните. Топлият въздух е по-лек от студения. Топлият въздух се издига, а студеният - се спуска. Когато самолетът реагира на променящия се въздушен поток, ние чувстваме това, което се нарича "въздушна яма".
"Въздушните ями" са проявите на турбуленция по време на полет. Терминът "въздушна яма" идва от зората на авиацията, по времето, когато пилотите на открити биплани са вземали по-авантюристично настроените местни жители за разходка с "летящата си машина". Тези самолети с две крила едно над друго са летяли със сравнително ниска скорост. Когато самолетът навлезе във въздух, който вместо просто да си седи на едно място, се движи леко нагоре или леко надолу, траекторията на самолета се променя леко нагоре или леко надолу. Въздушни ями формално не съществуват, но изразът традиционно се употребява и днес.
Терминът е заблуждаващ и може да накара някои да решат, че "въздушна яма" е място, лишено от въздух, заради което самолетът да падне на земята. Но както няма "водни ями", в които да липсва вода насред езеро, така няма и "дупки" във въздуха.
Турбулентността се среща често и в повечето случаи е безопасна. Пилотът Том Бън сравнява това явление с пътуване с автомобил по неравна улица с дупки или лодка, плаваща по вълните в океана.
Във въздуха турбулентността може да бъде предизвикана от всякакви прегради (сгради, планини, конвектни движения при гръмотевични бури и т.н.), които нарушават равномерния поток от въздух.
Има два вида турбулентност:
1. Когато няма облаци, свързани със смущенията, се нарича "турбулентност при ясно небе" (Clear-air turbulence - CAT).
2. Когато има облаци, се нарича "конвектно индуцирана турбулентност" (Convective Induced Turbulence - CIT).
Струйни течения и пориви на вятъра
"Турбулентността при ясно небе" (CAT) е невъзможно да се открие с невъоръжено око и много трудно се открива с обикновен радар, в резултат на което е трудно за пилотите на самолетите да открият и избягват.
Тя много по-трудно се предсказва, защото често се случва на голяма надморска височина - в тропосферата (7 - 12 км) в близост до тропопаузата. CAT-турбуленцията обикновено се случва в границите на въздушна струя под влиянието на различни атмосферни фактори. Струйното течение е тясна зона на силни ветрове в горната част на тропосферата. Скоростта в оста им може да бъде по-голяма от 25 м/сек. Този поток може да достигне стотици километри ширина и хиляди километри по дължина, а вертикалната му "дебелина" - 2-4 км. Струйните течения се движат в рамките на лъкатушещи "въздушни реки" и са насочени главно на изток.
Вълните на Розби (Rossby wave), карат тези струйни течения рязко да се извива, а силата на Кориолис ги принуждава да лъкатушат.
Също така, появата на CAT-турбулентност може да се предизвика от температурен градиент (температурна разлика в определена посока), порив на вятъра (резки промени в скоростта или посоката на вятъра в сравнително малка площ) и "подветрени вълни" (появяващи се когато вятърът преминава на планински хребет и предизвиква бурен хоризонтален вихър).
Турбулентността при ясно небе е често явление. Всяка година се регистрират около 750 такива случаи.
Последиците от турбуленцията зависят от типа на самолетаплавателното средство. Известен случай е гибелта на "Боинг 707" в планината Фуджи в Япония през 1966 година. В резултат на разследването като официална причина за инцидента е посочена необичайно силна турбулентност при абсолютно ясно време. Натоварването на конструкцията е било много по-високо от допустимото, поради която самолетът се е разрушил във въздуха.
Естествено, тези инциденти не трябва да ни отказват от най-удобния и бърз съвременен транспорт. Просто затегнете коланите, когато ви помоли стюардесата.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари