Изследователите обясниха най-странния симптом на коронавирус

Ваня Милева Последна промяна на 02 април 2020 в 00:47 147874 1

Новите коронавирусни инфекции имат няколко особености, които ги правят силно опасни. Вирусът е изключително устойчив и може да оцелее с дни на определени повърхности, което увеличава риска от инфекция. Инкубационният период е сравнително дълъг, което означава, че може да не изпитвате симптоми в продължение на 2 седмици след като сте се заразили. И накрая, най-често срещаните симптоми на COVID-19 не са уникални за това заболяване, така че само тест ще ви каже със сигурност, че имате точно това заболяване, а не настинка или грип.

Лекарите обаче откриха два ранни предупредителни знака за коронавирусна инфекция. Това са аносмия и дисгевзия, или загубата на обоняние и вкус. Въпреки че не всички пациенти с COVID-19 могат да проявят тези ранни признаци, някои от тях изпитват необичайни промени в обонянието си и вкуса. Изследователи от Харвард потърсиха научно обяснение какво може да се случва вътре в носа, което да доведе до ранна загуба на обоняние с COVID-19 и те успяха да обяснят симптома.

Проучването е публикувано в bioRxiv, което означава че все още не е прегледано и потвърдено от техни колеги. Независимо от това, откритията могат да бъдат от решаващо значение за разработването на нови техники за диагностициране, особено в болниците, където няма достатъчно тестове за COVID-19. Внезапната поява на аносмия може да бъде предупредителен знак, че пациентът трябва да бъде изолиран, тъй като може да е заразен с новия вирус. От друга страна има и други медицински състояния, характеризиращи се с липса на обоняние. Ако сте изпитвали аносмия преди епидемията, това не означава, че има вероятност сте болни от COVID-19. Докато хроничните пациенти с аносмия никога няма да получат този ранен знак COVID-19, тъй като вече не могат да усещат миризма, то ако изпитат и дисгевзия, трябва да потърсят незабавно медицинска помощ.

Харвардските изследователи разглеждат генетиката на клетките, участващи в обонянието, в търсене да разберат как тези клетки взаимодействат с новия коронавирус.

„Изглежда съществува силна връзка между развитието на смущения в обонянието и заразяването с COVID-19“, коментира Сандийп Дата (Sandeep R. Datta), доцент от Harvard Medical School пред Harvard Crimson. „Изглежда, че това може да е един от отличителните белези на болестта.“

Фигура 1. Схема на носния респираторен и обонятелен епител. Схема на сагитален (отвесна равнина, перпендикулярна на равнината, която разделя тялото на две части – лява и дясна) изглед на носната кухина на човека, в която е оцветен респираторния и обонятелен епител (вляво). За всеки тип епител е показана схема на анатомията и известните основни типове клетки (вдясно).
Кредит: Harvard

Обонятелният епител съдържа различни видове клетки и изследователите очакват, че ще бъдат засегнати невроните, които усещат миризми и предават информацията до мозъка. Вирусът SARS-CoV-2 обаче всъщност се свързва с различен тип клетки, които поддържат невроните. Това бе „изненада“ за учените. Илюстрацията по-горе показва клетъчната структура на обонятелния участък, като респираторните клетки са засегнатите в COVID-19 случаи. Вирусът засяга и стволовите клетки в областта, които прерастват във функционални клетки.

„Това е интересно, защото може да осигури някои потенциални механизми за това как коронавирусът всъщност може да причини промяна в обонянието ви“, заявява Дата. „Мисля, че поне на пръв път тези механизми не са тези, които бихме очаквали.“

Изследователят заяви, че е необходима още работа за валидиране на неговите открития, но някои доказателства показват, че загубата на обоняние настъпва бързо след заразяването. „Това е малко като превключвател, когато един ден усещате мирис, а на другия ден не можете“, пояснява Дата.

Не е ясно дали тези обонятелни смущения ще продължат след като отмине инфекцията COVID-19. Освен това проучването е разгледало само генетиката, която може да обясни аносмията, без да обяснява дисгевзията.

WOW

02.04 2020 в 16:44

В стила на Мутафчийски - коронавирусът е силно неустойчив! Има вируси които преживяват отвън с години, а не часове.