Обичате миризмата на въздуха след дъжд? Не сте само вие и науката обяснява защо

НаукаOFFNews Последна промяна на 07 април 2020 в 00:22 6975 0

Кредит pixabay

Дори да не е най-приятно да се измокрим от дъжда, в него все пак има нещо изключително успокояващо. Повечето хора обичат свежия аромат на въздуха след като е валяло. И изглежда за това има и научно обяснение. Изследователи от Австралия откриват, че група бактерии произвеждат вещество, което "мирише на дъжд", чиято цел е да привлече животни, така че да разпространят бактериите.

Изследването, публикувано в списание Nature Microbiology, разглежда ефекта от присъствието на бактерии Streptomyces върху поведението на животни, които могат да ги надушат, като например насекоми. Streptomyces са най-голямата група актинобактерии с над 500 вида в рода. Те са често срещани в пръстта и гниеща растителност и изпускат онзи землист аромат, който всъщност е на веществото геосмин, което те произвеждат. Хората го усещат по-силно след дъжд, защото при падането си капките избутват веществото във въздуха.

Водещият изследовател Клас Флард (Klas Flärdh) и колегите му от Университета Монаш в Мелбърн решават да изследват ефектите на тази специфична миризма с теренни и лабораторни опити. Те искат да проверят дали миризмата на Streptomyces привлича членестоногите в почвата. Анализите на полевите капани показват, че вилоскачките (Collembola) са привлечени от миризмата на геосмина. Изследването е продължено после в лабораторни условия и се оказва, че вилоскачките използват антените си, за да усетят миризмата.

При анализите, учените откриват, че насекомите, които се хранят с бактерии, задържат спори на бактерии по телата си. Когато се навират почвата те пренасят спорите със себе си и ги разпространяват, както от повърхността на телата им, така и чрез отделянето на погълнатите спори през храносмилателната система. Авторите предполагат, че това разпространение е екологичната полза за бактериите от производството на геосмин и миризмата му. Привличайки животните да ги погълнат и прикрепвайки се към телата им, Streptomyces да се разпространяват на голямо разстояние.

Източник: IFLScience - There's An Actual Reason Why The Smell After Rain Is So Enticing