SpaceX успешно изстреля в орбита за първи път екипаж. Нова ера в космическите полети (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 30 май 2020 в 22:44 11564 0

Първият пилотиран полет от американска земя след 9 години прекъсване е вече факт. Вълнението бе оправдано - за първи път след края на програмата за космически совалки през 2011 г. космическа мисия ще превози двама астронавти до Международната космическа станция.

След отлагането на старта на 27 май, днес времето като по чудо се оправи малко преди старта. 65-метровата ракета Falcon 9 полетя за първи път с двама астронавти, които ще пристигнат по план на Международната космическа станция в 17:20 ч. българско време в неделя, 31 май.

Капсулата е пилотирана от 49-годишния Робърт Бенкен и 53-годишния Дъглас Хърли, и двамата космически пътешественици-ветерани - Хърли пилотира Атлантис при последното й пътуване.

Компанията SpaceX доказа ефективността си със своята по-евтина ракета Falcon 9, чиято първа степен отново кацна на морската платформа "Разбира се, че още те обичам" в Атлантическия океан.

Това все още не е пълна победа. Бенкен и Хърли ще прекарат следващите 19 часа в орбита и ще се опитат да поспят преди утрешното голямо събитие: скачването с космическата станция. Crew Dragon е проектиран така, че да се свързва автоматично с МКС, без да е необходима намеса от екипажа, въпреки че двамата астронавти ще опитат ръчно да управляват капсулата с контролите на сензорния си екран, когато се приближат до станцията. След като изпробват този интерфейс, астронавтите ще оставят контрола на Crew Dragon, който ще се опита автоматично да се приближи до станцията и да се скачи към наличния докинг порт.

Двамата астронавти също трябва в крайна сметка да се приберат у дома - и да изпробват способността на Crew Dragon да връща хора безопасно на Земята. НАСА не е решила кога двамата астронавти ще се приберат вкъщи. Това ще бъде някъде между следващите шест и 16 седмици. Когато това решение бъде взето, Бенкен и Хърли ще се качат обратно в капсулата Crew Dragon и ще започнат пътуването си обратно през атмосферата на нашата планета. Crew Dragon е оборудван с топлинен щит, който предпазва астронавтите от огненото спускане, а капсулата има набор от четири парашута, проектирани да се отворят и леко да спуснат апарат в Атлантическия океан. След това лодка на SpaceX ще прибере екипажа и ще ги отведе обратно на брега.

Мисията на екипажа, наречена Demo-2, е решаваща за САЩ по два начина.

Първият е да се прекъсне зависимостта на НАСА от руснаците. А вторият е да се стимулира частния пазар на "ниска земна орбита", да се отвори за туристи и фирми.

"Предвиждаме един ден да имаме десетина космически станции в ниска земна орбита. Всички да се експлоатират от комерсиалната индустрия", заяви шефът на НАСА Джим Бриденстийн.

Амбициите на SpaceX не спират дотук. В момента компанията работи над нова чудовищна ракета, наречена Starship, която един ден може да отведе хората до цели в дълбокия космос като Луната и Марс. Има много препятствия между тази смела мечта и реалността, но днешният успех е стъпка в правилната посока за компания, която има за цел да отведе хората все по-далече в космоса.