На цъфтящите растения им е отнело милиони години да завладеят Земята

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 09 юли 2020 в 11:41 8432 0

Кредит pixabay

В наши дни основната част от растенията по света са ангиосперми или покритосеменни растения, която са цъфтящи. Покритосеменните растения са и най-разнообразната група висши растения. Но за да се установят като най-разпространените растения на Земята те изминават дълъг път.

Д-р Ерве Соке (Hervé Sauquet) от Кралската ботаническа градина в Сидни и Австралийския институт по ботаническа наука публикува в Nature Ecology and Evolution най-обширното проучване на произхода и класификацията на ангиоспермите. Неговото изследване потвърждава това, което и други учени предполагат, че цветята се появяват за пръв път преди поне 140 милиона години, може би дори и по-рано, и повечето семейства, познати днес, датират от преди поне 100 милиона години. Но това многообразие, с което сме свикнали, се е появило доста по-късно.

"Фосилите са най-важните доказателства, от които се нуждаем, за да разберем тези важни еволюционни въпроси около дивергенцията на ангиоспермите", обяснява Соке. "Предишните изследвания от този вид са използвали само 30 до 60 фосила и искахме да повишим значително този брой и да заложим по-високи стандарти за калибрирането на фосилите, описвайки всяка част от процеса. Често трябваше да превеждаме записи от различни езици и да провеждаме детективско разучаване на фосилни описания, както на стотици години, така и съвременни."

Използвайки тези източници на данни, Соке заключва, че на отделните ангиоспермни семейства е отнело между 37 и 56 милиона години от появата до достигането на последния им общ предшественик със съвременните растения. За период от около една трета от живота им на Земята, тези семейства не успяват дори да се доближат до развитието на потенциала си.

На въпроса каква е причината за това забавяне, Соке отговаря, че "краткият отговор е, че не знаем". Капацитетът на цветята да бъдат опрашвани от насекоми, далеч по-ефикасен от вятъра или други методи, съществували преди, е част от големия успех на цъфтящите растения.

Времето, по което повечето ангиоспермни семейства са дивергирали не е точно определено, но при много от тях то може да съвпада с масовото измиране креда-терциер когато нелетящите динозаври изчезват. Със сигурност повечето от познатите ни семейства предшестват това бедствие и са били по-добре подготвени да го преживеят в сравнение с животните, особено гръбначните, дори и отделни видове да са изчезнали.

Соке обяснява, че не е ясно дали сблъсъкът на астероида е оказал голямото влияние, но е възможно сериозната промяна в живота на Земята да е дала възможност на тези растения и те са се възползвали от нея, докато по-древни форми са загинали.

Източник: IFLScience - Flowers Conquered The Earth Very Slowly