Деветата планета е първична черна дупка? Има план как да се провери

Ваня Милева Последна промяна на 14 юли 2020 в 08:57 16679 0

Илюстрация на кометно ядро, което се разпада под въздействието на черната дупка и парчета й се засмукват в черната дупка. Кредит: M. Weiss

Преди време бе направено предложението, че Деветата планета може да е черна дупка, по-точно първична черна дупка, черна дупка, която би възникнала при екстремните обстоятелства малко след Големия взрив.

По-рано един астрофизик излезе с предложение да се провери дали Деветата планета не е черна дупка с флот от малки спътници, като например проектът Breakthrough Starshot.

Сега специалисти от Харвард, които също имат идея как може да се открият черни дупки във външните райони на нашата Слънчева система и да се определи веднъж завинаги дали Деветата планета е обикновен космически обект или е първична черна дупка. Те смятат, че с т.нар. наблюдателна мисия Legacy Survey of Space and Time (LSST) могат да се открият експлозии от акреационния диск на черната дупка, което би се случило например когато ледено кометно ядро ​​от Облака на Оорт се погълне в черната дупка.

Статия, приета за публикуване в The Astrophysical Journal Letters, подчертава способността на бъдещата мисия да наблюдава подобни космически избухвания в покрайнините на Слънчевата система.

„Близо до черна дупка малки тела, приближаващи се до нея, ще се стопят в резултат на нагряването от фоновото натрупване на газ от междузвездната среда около черната дупка“, обяснява водещият автор Амир Сирай (Amir Siraj) . "Веднага щом се стопят, тези малки тела ще бъдат подложени на разкъсване от приливната сила на черната дупка с последващо присъединяване на разрушеното тяло към акреационния диск на  черната дупка."

"Тъй като черните дупки по същество са тъмни, радиацията, която материята излъчва по пътя си към устието на черната дупка, е единственият начин да осветлим тази тъмна среда", добавя членът на екипа Ейбрахам Льоб (Abraham Loeb), астроном от Центъра за астрофизика на Харвардския университет и Института Смитсониън.

Бъдещите търсения за първични черни дупки могат да станат на основата на новите изчисления.

„Този ​​метод може да открие или изключи черни дупки с планетарна маса в покрайнините на Облака на Оорт или около сто хиляди астрономически единици“, коментира Сирай. "Може да успеем да поставим нови ограничения за частта тъмна материя, съдържаща се в първичните черни дупки."

Обсерваторията "Вера С. Рубин" в процес на изграждане (снимка септември 2019). Кредит: Wil O'Mullane (LSST) / Wikipedia.

Очаква се бъдещата мисия LSST да има чувствителността, необходима за откриване на акреционни експлозии, но настоящите технологии не могат да направят това без указания. "LSST има широко зрително поле, което покрива цялото небе отново и отново търсейки мимолетни избухвания", разказва Льоб. "Има много други телескопи, които са добри в насочването към известна цел, но не знаем къде точно да търсим Деветата планета. Знаем само за обширен регион, в който може да се намира".

„Способността на LSST да изследва небето два пъти седмично е изключително ценна. Освен това нейната безпрецедентна дълбочина ще позволи откриването на експлозиите в резултат на сравнително малки удари, които се случват по-често от големите", добавя Сирай.

Акцентът върху Деветата планета се основава както на безпрецедентното научно значение, което ще има потенциалното откриване на черна дупка с планетарна маса в Слънчевата система, така и на постоянния интерес да разберем какво има там.

„Покрайнините на Слънчевата система са задният ни двор. Намирането на Деветата планета е все едно да откриете братовчед, живеещ в бараката зад къщата ви, за който никога не сте знаели“, коментира Льоб. "Това веднага повдига въпроса: защо е там? Как е получила свойствата си? Оформяла ли е историята на Слънчевата система? Има ли още?"

Мисията на LSST е мащабен астрономически проект, който ще се проведе с обсерваторията "Вера С. Рубин". Плановете са 8,4-метровият телескоп и 3,2-мегапикселовата си CCD камера в 2700-ометровата планина Серо Пахон в Чили да заработи през октомври 2022 г. за научни наблюдения. Авторите Ави Льоб (известен с предишните си стряскащи идеи), Франк Беърд-младши (Frank B. Baird Jr.) и Амир Сирай вярват, че LSST ще може да открие първични черни дупки във външните райони на Слънчевата система. Резултатите трябва да има през 2024 г.

Справка: Searching for Black Holes in the Outer Solar System with LSST