Произходът на органичните молекули в марсианския метеорит не е извънземен

Ваня Милева Последна промяна на 14 януари 2022 в 13:10 10480 0

Метеоритът Allan Hills 84001 Кредит: NASA/JSC/Stanford University

Произходът на органичните материали на марсианския метеорит не е биологичен, а е образуван от геохимични взаимодействия между вода и скали.

Всъщност търсенето на живот на Марс може да ни научи за реакциите, довели до градивните елементи на живота на ранната Земя.

Органичните молекули, открити в метеорит, който е изхвърлен на Земята от Марс, са образувани по време на взаимодействия между водата и скалите, възникнали на Червената планета преди около 4 милиарда години, според нов анализ, ръководен от Андрю Стийл (Andrew Steele) от Институт Карнеги и публикуван от списание Science.

Метеоритът, наречен Allan Hills (ALH) 84001, е открит в Антарктика през 1984 г. и се счита за един от най-старите известни метеорити, достигнали Земята от Марс.

„Анализирането на произхода на минералите на метеорита може да послужи като прозорец за разкриване както на геохимичните процеси, протичащи в началото на историята на Земята, така и на потенциала на Марс за обитаемост“, обяснява Стийл, който има обширни изследвания върху органичния материал в марсианските метеорити и е член на научните екипи на марсоходите Perseverance и Curiosity.

Органичните молекули съдържат въглерод и водород, а понякога включват кислород, азот, сяра и други елементи. Органичните съединения обикновено се свързват с живота, въпреки че могат да бъдат създадени и от небиологични процеси, които се наричат ​​абиотична органична химия.

Снимка на външната повърхност на марсианския метеорит ALH84001. Кредит: NASA

Години наред учените изследват произхода на органичния въглерод, открит в метеорита Allan Hills 84001, разглеждайки различни възможности, включително абиотични процеси, свързани с вулканична активност, астероидни сблъсъци на Марс или въздействие на вода, както и потенциално останки от древен живот на Марс или замърсяване със земен произход.

Екипът, ръководен от Стийл, използва различни сложни техники за подготовка и анализ на проби – включително изображения в наномащаб, изотопен анализ и спектроскопия – за да разкрият произхода на органичните молекули в метеорита Allan Hills 84001.

Те откриват доказателства за взаимодействия вода-скала, подобни на тези, които се случват на Земята. Пробите показват, че марсианските скали са преживели два важни геохимични процеса. Едният, наречен серпентинизация, възниква, когато богатите на желязо или магнезий вулканични скали химически взаимодействат с циркулиращата вода, променяйки минералогията си и произвеждайки водород в процеса. Другият, наречен карбонизация, включва взаимодействие между скалите и леко кисела вода, съдържаща разтворен въглероден диоксид и води до образуването на карбонатни минерали.  Тези два процеса са подобни на тези, проявяващи се на Земята, когато базалтовите скали взаимодействат с хидротермални води.

Снимка на Марс, съставена от 102 изображения на Viking Orbiter. Кредит: NASA/JPL-Caltech

Според учените тези реакции на водата във вулканичните скали са се случили на Марс преди около четири милиарда години.

Не е ясно дали тези процеси са били индуцирани от околните хидроложки условия едновременно или последователно, но доказателствата показват, че взаимодействията между вода и скали не са се случвали продължителен период от време. Очевидно е обаче, че реакциите произвеждат органичен материал от редукцията на въглеродния диоксид.

Органични молекули са открити от Стийл и в други марсиански метеорити и от работата му с екипа за анализ на проби на Марс (SAM) на марсохода Curiosity, което показва, че абиотичният синтез на органични молекули е бил част от марсианската геохимия през голяма част от историята на планетата.

„Тези видове небиологични, геоложки реакции са отговорни за група от органични въглеродни съединения, от които животът би могъл да еволюира и представляват фонов сигнал, който трябва да се вземе предвид при търсене на доказателства за минал живот на Марс“, заключава Стийл. „Освен това, ако тези реакции са се случили в миналото на Марс, те трябва да са се случили и на древната Земя и вероятно биха могли да обяснят резултатите от спътника на Сатурн Енцелад. Всичко, което е необходимо за този вид органичен синтез, е разтвор, който съдържа разтворен въглероден диоксид, да проникне през магмени скали. Търсенето на живот на Марс не е просто опит да се отговори на въпроса „Сами ли сме?“ Той също така се отнася до ранната земна среда и се занимава с въпроса „откъде сме дошли?“

Справка: “Organic synthesis associated with serpentinization and carbonation on early Mars” 13 January 2022, Science.
DOI: 10.1126/science.abg7905