Защо не може да се сравняват космическите апарати New Shepard и Falcon 9

SpaceX versus Blue Origin

Наука ОFFNews Последна промяна на 26 ноември 2015 в 08:01 8517 3

Кредит businessinsider.com

След успеха на полета и най-вече мекото завръщане на ракетата Blue Origin, се случи размяна на язвителни реплики в Twitter между основателя на SpaceX Илон Мъск и основателя на Blue Origin Джеф Безос, двама милиардери, чиито частни компании за космически полети са водещи в ракетните технологии за многократна употреба. 

Дали ракетната компания на Джеф Безос, Blue Origin, "удари в земята" ракетната компания на Илон Мъск, SpaceX? А дали въобще могат да се сравняват двата проекта?

Компания SpaceX нееднократно се опита да направи меко кацане за първата степен на своята ракета носител Falcon 9. Ако бяха успели да направят това, стойността ракетата носител щеше се намали многократно. Съответно, ще се намали и цената на превоза на товари в космоса. Но засега SpaceX не може да се похвали с успех в създаването на възвращаема първа степен, въпреки че причините за неуспеха са сериозни - кацането на степента върху морската платформа и не е лесна задача, а по време на буря е почти невъзможна.

Но ето че Джеф Безос, основател на компанията Blue Origin, която планира да работи в областта на космическия туризъм, се похвали тези дни с успех. Компанията успя да приземи първата степен на ракетата носител New Shepard и пътническата капсула, след издигането на кораба на височина от 100 километра, което е суборбитален полет. След това започнаха да сравняват Blue Origin с SpaceX.

A ето приятелския мини-огън, който си размениха Илон Мъск и Джеф Безос в twitter:

Туитът на Мъск е малко удар под пояса, но той има основание, защото между ракетите на SpaceX и Blue Origin има разлика, коментира Jessica Orwig, научният коментатор от Business Insider.

SpaceX versus Blue Origin

Първо основната разлика между ракетите Falcon 9 на SpaceX и ракетите New Shepard на Blue Origin е: колко големи са те и колко полезен товар могат да носят:

  • Falcon 9 могат да превозват сателити на повече от 32 000 км над земната повърхност.
  • New Shepard да изпрати капсула с екипаж на 100 км от повърхността на Земята, област, наречена суборбитално пространство.
  • New Shepard генерира 10% от мощността, която има Falcon 9, защото не лети толкова високо.

New Shepard и Falcon 9 имат различни задачи и съответно различни конструкции. Целта на Falcon 9, както я вижда Мъск, са космическите превози, което включва както стартирането на сателити, така и изпращането на товари, например, до МКС и обратно - от МКС на Земята. Ракетата на SpaceX е много по-висока и по-тежка от ракетата на Blue Origin. Тази форма позволява на ракетата относително лесно да преодолява съпротивлението на атмосферата с последващата космическа разходка. В същото време, тази форма прави по-трудна задачата на меко кацане на първата степен на ракетата при завръщането й на Земята.

Да се приземи ракета с такава форма е все едно да се хвърлиш тръба от покрива, надявайки се, че ще кацне на единия си край. Но реалността е малко по-различна - ракетата при кацането си често губи равновесие и пада.

Що се касае до New Shepard, то тук всичко е различно. Тази  ракета носител няма да лети високо и далече както ракетата на Мъск. Напротив, нейната задача е да закара космически туристи на височина от 100 километра, където те могат да се възхищават на гледката в продължение на 4 минути. След това ракетата се връща на Земята, капсулата с туристите се приземява отделно от степента на носителя.

Като резултат New Shepard е по-малка от Falcon, ракетата е "по-плътна" и широка и с по-малко тегло. Съответно, да се приземи такава конструкция е много по-лесно. Макар че трябва да признаем, че и това е много трудна задача.

Има един важен момент, който трябва да се каже - степента на Falcon 9, която се планира да се върне на Земята, все още пак не стига до орбита. Тя се отделя по пътя и в общия случай просто пада. В случая на Space X се планира степента внимателно да се приземи. Максималната височина, до която достига степента е 200 км, а това два пъти по-високо, отколкото в случая на New Shepard. Тъй като първата степен на Falcon 9 извежда целия кораб в космоса, тя е много по-висока и по-тежка от степента на New Shepard. И тя пада от височина два пъти по-голяма от тази на ракетата на Blue Origins. Различни са и скоростите - на New Shepard максималната е 3 маха, а на Falcon 9 - 5.5-7 ( един мах е равен на скоростта на звука в неразреден въздух или 1224 км/ч).

При това New Shepard поддържа вертикално положение почти през целия полет, а Falcon 9 трябва да извърши сложна маневра за кацане, защото конфигурацията ракетата в крайната точка е почти хоризонтална спрямо Земята.

Като цяло, да се сравняват тези ракети е неуместно, все едно да се сравнява алпинист в тренировъчна зала и на изкачване в планина. Не може да се сравнява суборбитален полет с орбитален.

Освен това Джеф Безос е планирал своята ракета да е възвращаема, а Мъск едва след успешните изстрелвания на нормалната версия на Falcon започва да разработва първата степен като възвращаема.

Уникален ли е полетът на New Shepard?

Дали ракетата на Blue Origin е първата, която успява да се върне на Земята жива и здрава? Всичко зависи от височината на полета и това какво се смята за ракета.

Например, Мъск е успявал нормално да приземи умален модел на първата степен на Falcon, този модел се нарича Grasshopper (скакалец). Virgin Galactic също успя да  върне на земята своята SpaceShipTwo (корабът се разби след това).

Кацането на SpaceShipTwo.

Трябва да си припомним също експерименталния ракетоплан North American X-15, който се изпитваше от американските военни през 60-те. Както и SpaceShipTwo, X-15 имаше задача да достигне до определена височина, да извърши суборбитален полет - това са успели да направят два пъти.

Във всеки случай, успехът на Blue Origin е много важен не само за самата компанията. Не е необходимо да се сравнява кой е първи, кой втори - космическата индустрия се развива и това е много добре за цялото човечество.

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

22.12 2015 в 15:57

Какъв парашут това не е совалка която като кацне спира с парашут ....

Малко по сложно е ....

27.11 2015 в 00:51

Защото най-скъпата част от ракетата е точно тръбата и двигателя. Горивото е само няколко процента(10-20% някъде там) от цената. А за парашутоте мога само да предполагам, че или ще са твърде тежки или няма да намалят скоростта достатъчно, може и двете.

26.11 2015 в 20:20

Аз пък се чудя защо им е да приземяват тръба по такъв начин, доста трудно ми изглежда. Ако е нещо по-плоско или със стабилизатори или пък дори с парашут...?