Модулът Philae мълчи. От центъра за управление са обезпокоени

ЕКА: "Не сме се отказали"

Наука ОFFNews Последна промяна на 21 юли 2015 в 01:01 2828 0

Кредит ESA/DLR

Спускаемият модул Philae престана да влиза във връзка с космическия кораб Розета. Предполага се, че модулът се е преместил и антената се е повредила.

"В получената телеметрията наблюдаваме признаци, че модулът Philae може да се е преместил и по този начин антените му да са по-засенчени или тяхната ориентация да се е променила", каза ръководителят на проекта Щтефан Уламек (Stephan Ulamec) от немския авиокосмически център (DLR), съобщава агенция France-Presse.

Спускаемият модул Philae, който е с размери на пералня, може да е бил изместен от изпускане на газ и прах от кометата 67P / Чурюмов-Герасименко, която се приближава все по-близо до Слънцето.

Данните също така сочат, че един от двата предавателя на Philae не работи добре, а приемникът е повреден, се казва в изявление на Европейската космическа агенция (ESA), което описва състоянието на спускаемият модул като "несигурно".

Апаратът Philae, който се приземи на 67P на 12 ноември миналата година, влезе в спящ режим след три дни и се събуди отново на 13 юни, но за епизодична комуникация със Земята.

Оттогава се е свързвал осем пъти, последният на 9 юли, когато са изпратени важни данни от Philae за проби и сондажи от кометата.

Но оттогава апаратът е преминал в "спящ режим", се казва в отчета на DLR.

Изследователите от немския авиокосмически център полагат се усилия да се свържат с Philae, за да се коригира така орбитата на "Розета", че да се постигне евентуално по-добра връзка.

Но да се премести самия модул върху кометата не се предвижда засега.

"В момента, няма да го местим, защото не искаме да го дразним", заяви говорителката на DLR Мануела Браун (Manuela Braun) пред AFP. Искаме да разберем ситуацията, преди да променяме нещо, което би могло да доведе до по-лошо положение".

Има още едно усложнение: "Розета" е трябвало да се премести в по-отдалечена орбита, защото навигационната й система, която се ориентира по звездите е била смущавана от праховите частици, идващи от кометата.

"Не сме се отказали"

Philae се приземи на 12 ноември миналата година след 10-годишно пътуване на борда на космическия апарат "Розета".

Кацането беше не "гладко" - малката лаборатория отскочи няколко пъти върху скалистата повърхност, преди да се заклещи в края на кратер върху неравна местност, лишена от слънчева светлина за попълване батерията й.

Philae има предварително достатъчно мощност да изпрати у дома данни от около 60 часа от изследвания, проведени с осем от 10 инструмента, преди да изпадне в хибернация на 15 ноември.

Зрелищни кръгли структури в центъра на района Имхотеп на кометата 67P показване гомяло разнообразие. Някои оградени с ръб и вдлъбнати, други имат пръстен от фин материал и "издуване" над него. Много от формите изглеждат вложени една в друга или вертикално подредени една върху друга. Има хипотеза, че образуването им е свързано със стари проводи на газове.

Изображението е направено от тесноъгълната камера OSIRIS на Розета. Мащабът на изображението е 50 сантиметра на пиксел.

Учените се надяват за още една възможност за включване на инструментите на Philae, включително да събере проби под повърхността.

Кометите са замразени топки от прах, лед и газ, останали от формирането на Слънчевата система преди около 4.6 милиарда години. Някои експерти смятат, че като са се разбивали в ранната възраст на нашата планета, са й доставяли скъпоценна вода и градивни химически елементи, от които е възникнал животът.

ЕКА и DLR подчертават, че "не са се отказали" от Philae.

"Имаше няколко пъти, когато се опасявахме, че модулът няма да се събуди повече, но той многократно ни опроверга", коментира Уламек.

Кометата 67P се приближава към своя перихелий - най-близката си точка до Слънцето на около 186 милиона километра на 13 август.