Учените искат да клонират пещерни лъвове

Наука ОFFNews Последна промяна на 17 ноември 2015 в 18:11 11408 1

Кредит wikipedia

С напредъка на генното инженерство, все по-често се чуват предложения за клониране на изчезнали древни животни. Сега във фокуса на изследователите са изчезналите преди около 10-20 хиляди години пещерни лъвове.

За плановете на Академията на науките в Якутия за клониране на изчезналите бозайници съобщава ТАСС.

Това изявление бе предшествано от откриването в Якутия на останките на два пещерни лъва. Меките тъкани са запазени толкова добре, че находката е определена като "без аналог в света". Според учените, това са млади лъвчета, на възраст по-малко от месец. Заровени са били дълбоко в земята, на което се дължи запазената им форма.

Засега е твърде рано да се прецени дали намерението на руските учени ще има успех. Нищо конкретно не може да се каже преди да са минали две или три години.

Според ръководителя на проекта Алберт Протопопов са нужни комплексни научни изследвания, които да покажат повече за пещерните лъвове. Учените искат да научат повече за вътрешните органи на изчезналия вид. По-късно към изследванията в тази област ще се присъединят американски, японски и южнокорейски специалисти.

В останките на двете лъвчета, микробиолози са намерили и четири щама микроорганизми. Сега те се съхраняват в един от научните центрове в Московска област. Учените вече са получили два патента за щамовете.

Пещерните лъвове се считат за изчезнал подвид на лъвовете. През епохата на плейстоцена тези животни са обитавали Сибир и Европа. Хищниците са ловували диви коне, елени, антилопи и диви бикове. Въпреки името си, те рядко посещавали пещерите, но в тях влизали, за да умрат болни и възрастни животни. Пещерните лъвове са едни от най-големите представители на семейство котки съществували някога. Дължината им без опашката достига при мъжките до 2.1 м. Пещерните рисунки изобразяват пещерните лъвове без грива.

Учените дълго са спорели дали пещерните лъвове трябва да се разглеждат като подвид на лъва или са отделен вид. През 2004 г. немски учени на базата на ДНК анализ ги определят като подвид на лъва.

Преди време, група специалисти от САЩ обявиха, че са направили пробив по въпроса за клонирането на мамутите. Използвайки инструмента за редактиране на генома CRISPR, учените са успели да вмъкнат 14 гена на мамут в ДНК на слон. Но не всички одобряват експериментите за клониране на изчезнали животни. Някои експерти посочват, че в момента на ръба на изчезване са много видове и би било много по-мъдро да се пренасочат усилията и средствата, за да им се помогне да оцелеят.

18.11 2015 в 15:08

Така де. Ама преди 2-3 години сметнаха че полуживотът на фосилната ДНК е нещо като 500 години.

Иначе то и аз много работи искам.