Фойерверк на кометата 67P преди перихелия

Наука ОFFNews Последна промяна на 12 август 2015 в 07:49 3186 0

Кредит ESA/DLR

През последните няколко седмици преди да достигне перихелия в четвъртък, космическата сонда Розета е свидетел на нарастващата активност на кометата 67P/Чурюмов-Герасименко, а вчера Европейската космическа агенция (ЕКА) публикува снимка на един драматичен фойерверк, толкова силен, че дори отблъсна слънчевия вятър.

В рамките на своята 6,5-годишна обиколка около Слънцето кометата ще достигне на 13 август (четвъртък) момента, в който е най-близо до него (т.нар. перихелий). През последните месеци с увеличаване на слънчевата енергия ледовете на кометата се затоплят, превръщайки се в газ, който се изхвърля в космоса, влачейки със себе си прахови частици.

Междупланетната космическа станция Розета продължава да наблюдава ядрото на кометата. И успява да заснеме този невероятен момент - кратко и интензивно отделяне на газ. Обикновено такива струи могат да се видят само от соплото на двигател на космически кораб. В този случай сме свидетели на разрушаването на затворена камера с газ, който е изхвърлен под налягане като струя от бутилка шампанско.

На 29 юли Розета наблюдава най-драматичния изблик, регистриран в няколко от нейните инструменти от позиция на 186 км от кометата. Заснето е изригването от ядрото, наблюдавана е промяна в структурата и състава на газовата кома (заобикалящата кометата атмосфера от прах и газ) и са открити повишени нива на прах.

И може би най-изненадващо, Розета установи, че изригването е отблъснало слънчевия вятър около ядрото.

Фойерверкът

Поредица от снимки, направени от камерата Розета OSIRIS показва внезапна поява на добре оформена струя, която излиза от района Anuket на кометата. Екипът учени от мисията изчислява, че материалът в струята се изхвърля с 10 м/сек, а може би и много по-бързо.

"Това е най-ярката струя, което сме виждали досега", коментира Карстен Гютлер (Carsten Güttler), член на екипа на OSIRIS от Института Макс Планк, проучвания на Слънчевата система в Гьотинген, Германия.

"Обикновено струите са доста по-бледи в сравнение с ядрото и трябва да се обработва контраста на изображенията, за да ги видим - но това бе по-ярко от ядрото."

Какво показват инструментите

Скоро след това, сензорът за налягане ROSINA открива ясни индикации за промени в структурата на комата, докато масспектрометърът записва промени в състава на изхвърлените газове.

Например, в сравнение с измерванията, направени преди два дни, количеството въглероден диоксид се увеличава с два пъти, метан - четири, сероводород - седем, докато количеството на водата остава почти постоянна.

Графиката показва относителните увеличения на различни газове след избухването, в сравнение с измерванията преди два дни. Например, количеството на въглероден двуокис (СО2) се увеличава с два пъти, метан (СН4) - четири и сероводород (H2S) - седем, докато количеството на водата (посочено като хоризонтална линия в черно) остава почти постоянна.

"Също така наблюдаваме следи на тежък органичен материал след избухването, който би могъл да бъде свързан с изхвърлената пръст", коментира Катрин Алтвег (Kathrin Altwegg), главен изследовател на инструмента ROSINA от Университета в Берн.

"Но макар и да е изкушаващо да смятаме, че сме открили материал, който може да е освободен от вътрешността на кометата, твърде е рано да се каже със сигурност, че е така."

Около 14 часа след избухването инструментът GIADA открива попадения от прахови частици с честова 30/ден., в сравнение със само 1-3 на денонощие по-рано през юли. Пикът от 70 попадения е записан за 4 часа на 1 август, което показва, че избухването продължава да има значително въздействие върху обкръжаваща прахова среда за следващите няколко дни.

"Това не е само изобилието на частиците, но също така ускорението им, измерено от GIADA, което ни показва, че нещо "различно" се случва: Средната скорост на частиците се увеличава от 8 м/сек до около 20 м/сек, с пикове до 30 м/с", казва Алесандра Ротунди (Alessandra Rotundi), главен изследовател в Университета в Неапол, Италия.

Слънчевият вятър отстъпва

Може би най-забележителният резултат е, че избухването беше толкова силно, че то успява да отблъсне слънчевия вятър далеч от ядрото за няколко минути - уникално наблюдение, направено от магнитометъра на Розета.

Слънчевият вятър е постоянен поток от електрически заредени частици, който се излъчва от Слънцето и носи своето магнитно поле извън Слънчевата система. Предишни измервания, направени от Розета и Philae вече показаха, че кометата няма собствено магнитно поле, така че единственият източник на магнитното поле, измерено около нея е от слънчевия вятър.

Но то не тече покрай безпрепятствено. Тъй като кометата бълва газ, връхлитащия слънчев вятър се забавя и дори спира, когато се натъкне на този газ като се постига равновесие на налягането.

Намалението на интензивността на магнитното поле, измерена чрез инструмента RPC-MAG на Розета по време на изригването на 29 юли 2015 г. Смята се, че причиненото от изригването на газ временно повишаване на газовия поток в комата на кометата, избутва границите на контура на баланса между комата и връхлитащия слънчев вятър по-далеч от ядрото от очакваното при "нормални" нива на активност.

Диамагнитните кухини

"Магнитното поле на слънчевия вятър започва да се натрупва като автомобилно задръстване и в крайна сметка спира да се движи в посока на кометното ядро, създавайки област без магнитно поле на кометата, наречено "диамагнитна кухина"," обяснява Шарлот Гьоц (Charlotte Götz), член на екипс, отговарящ за магнитометъра от Института за геофизика и извънземна физика в Брауншвайг, Германия.

Диамагнитните кухини предоставят основната информация за това как комета взаимодейства с слънчевия вятър.

След избухването на този ден, магнитометърът откри диамагнитна кухина, простираща се най-малко 186 км от ядрото. .

"Намирането на област без магнитно поле в Слънчевата система е наистина трудно, но тук ни е поднесено на сребърен поднос - това е наистина вълнуващ резултат за нас", добавя Шарлот.

"Ние отдалечихме Розета до разстояние до 300 км от кометата през последните седмици, за да се избегнат проблеми с навигацията, причинени от прах и считахме, че диамагнитните кухини са извън нашите възможности за наблюдение за момента. Но изглежда, че кометата ни помогна, като доведе кухината до Розета", коментира Мат Тейлър (Matt Taylor), изследовател от мисията Розета.

"Това е фантастично събитие, отразено в много инструменти, което ще отнеме време, за да се анализира, но очертава вълнуващите времена, които ние ще изпитаме в тази "гореща" фаза на перихелия на кометата."- заключава Мат Тейлър.