Далечна звезда се държи странно заради комети или ... извънземни?

Наука ОFFNews Последна промяна на 15 октомври 2015 в 13:37 16203 0

Както електроцентралите са незаменим елемент на цивилизация от нашето ниво, необходими да осигурят на човечеството енергия, така и невероятно високите енергийни нужди на по-развитите същества може да се задоволи със структури, подобни на "сферата на Дайсън".

Космическият телескоп Кеплер е открил необичайна промяна в светимостта на звездата KIC 8462852. Такъв ефект не може да създаде планета, а астрономите са склонни да го обяснят с кометен облак.

Но някои смятат, че може би сме свидетели на дейността на много високоразвита цивилизация.

Телескопът Кеплер вече няколко години търси екзопланети и то доста успешно. Той наблюдава непрекъснато яркостта на стотици хиляди звезди. Временната промяна в яркостта им от преминаването на планета между нейната звезда и нас прави възможно откриването на екзопланети.

Такова затъмнение обикновено трае не по-дълго от няколко часа веднъж в годината, за която далечната планета прави пълна орбита около звездата-майка.

Но звездата KIC 8462852, разположена на 1500 светлинни години от Земята, се държи по много мистериозен начин. Тя потъмнява изведнъж с 80%, при това - през различни интервали, от 5 до 80 земни дни. Това трудно може да се обясни с присъствието на планетата.

Неотдавна, астрофизици от Йейлския университет публикуваха доклад зa Monthly Notices of the Royal Astronomical Society за тези наблюдения и хипотезата, която може да обясни това странно поведение на звездата. Авторите смятат, че около KIC 8462852 има доста плътен облак от комети, който се движи по променяща се траектория.

Но има още една хипотеза, която не може да се пренебрегне.

"Извънземните - това е може би последната от хипотезите, които трябва да бъде взета под внимание," - коментира по този повод астрофизикът Джейсън Райт (Jason Wright). - Но всичко изглежда така, като че се прави от извънземна цивилизация". Това е най-известната "Сфера на Дайсън" - хипотетичен обект, който могат да построи всяка напреднала цивилизация.

Преди време руският астрофизик, академик Николай Кардашев, предложи теория, според която цивилизациите преминават в развитието си през три етапа:

• Цивилизациите от тип I използват енергията на родната си планета,
  • Цивилизациите от тип II - енергията на своята звезда (в нашия случай - Слънцето),
  • Цивилизациите от тип III ще използват енергията вече на много звезди от своята галактика. Предполага се, че те ще постигнат това чрез "сфери на Дайсън". като значителна част от енергията неизбежно би изтекла в космоса под формата на инфрачервено излъчване.

Сферата на Дайсън е хипотетичен астроинженерен проект на Фриймън Дайсън (Freeman Dyson), представляваща относително тънка сферична обвивка с огромен радиус от порядъка на планетарните орбити със звезда в центъра.

Както електроцентралите са незаменим елемент на цивилизация от нашето ниво, необходими да осигурят на човечеството енергия, така и невероятно високите енергийни нужди на по-развитите същества може да се задоволи с подобни структури. Описаната от известния физик Фрийман Дайсън сфера е гигантско съоръжение около звездата, което да събира колкото се може повече от енергията, излъчвана от него. Това, естествено, рязко ще намали светимостта й за далечните телескопи.

Търсенето на следи от такива сфери е едно от направленията в търсене на извънземни същества, включително и в проекта SETI.

Дали сме се натъкнали на една от тях сега?

Възможно е, макар и малко вероятно: Все пак "Бръсначаът на Окам" ни повелява да изрежем тази хипотеза и да оставим по-простото обяснение с кометите.