Странен обект, 10 милиона пъти по-ярък от Слънцето, противоречи на физиката, твърдят от НАСА

Причудлив "свръхякък източник на рентгенови лъчи" излъчва милиони пъти по-ярко от слънцето, нарушавайки физичен закон, наречен граница на Едингтън, показва ново проучване

Ваня Милева Последна промяна на 13 април 2023 в 00:01 23678 0

Кредит NASA/JPL-Caltech

Илюстрация на неутронна звезда - свръхярък източник на рентгенови лъчи - която се върти, докато камшиците на магнитно поле пронизват пространството.

Нещо в космоса нарушава законите - законите на физиката, по-точно.

Астрономите наричат тези нарушители на закона ултраярки рентгенови източници (ULX - ultraluminous X-ray source) и те излъчват около 10 милиона пъти повече енергия от Слънцето. Това количество енергия нарушава физичен закон, известен като граница на Едингтън, която определя колко ярък може да бъде обект с даден размер. Ако нещо наруши границата на Едингтън, учените очакват то да се пръсне на парчета. Въпреки това ULX "редовно надхвърлят тази граница от 100 до 500 пъти, което кара учените да недоумяват", се казва в изявление на НАСА.

Граница на Едингтън Границата на Едингтън е количеството мощност на електромагнитното излъчване от вътрешността на звезда, при което неговото налягане е достатъчно, за да компенсира теглото на обвивките на звездата, които обграждат зоната на термоядрените реакции, т.е. звездата е в състояние на равновесие: тя не се свива и не се разширява. Когато границата на Едингтън бъде превишена, звездата започва да излъчва силен звезден вятър. Критичната граница на Едингтън на светимост е максималната светимост на звезда или друго небесно тяло, определена от условието за равновесие на гравитационните сили и радиационното налягане на обекта.

Новите наблюдения, публикувани в The Astrophysical Journal, са направени с помощта на Ядрения спектрален телескоп на НАСА (NuSTAR - Nuclear Spectroscopic Telescope Array), който вижда високоенергийните рентгенови лъчи във Вселената.

Резултратите от наблюденията потвърждават, че един конкретен ULX, наречен M82 X-2, определено е твърде ярък. Предишни теории предполагат, че екстремната яркост може да е някакъв вид оптична илюзия, но новата статия показва, че това не е така - този ULX всъщност по някакъв начин не се подчинява на границата на Едингтън.

Астрономите смятат, че ULX могат да бъдат черни дупки, но M82 X-2 е обект, известен като неутронна звезда. Неутронните звезди са остатъците от мъртвите ядра на звезди като Слънцето. Неутронната звезда е толкова плътна, че гравитацията на повърхността ѝ е около 100 трилиона пъти по-голяма от тази на Земята. Тази силна гравитация означава, че всеки материал, който се привлича на повърхността на мъртвата звезда, ще има експлозивен ефект.

"Бонбон маршмелоу, паднал на повърхността на неутронна звезда, ще я удари с енергията на хиляда водородни бомби", посочват от НАСА.

Новото изследване установява, че М82 X-2 консумира материал колкото около 1,5 земни кълба всяка година, като го изсмуква от съседна звезда. Когато това количество материя попадне на повърхността на неутронната звезда, то е достатъчно, за да предизвика необичайната яркост, която астрономите наблюдават.

Изследователският екип смята, че това е доказателство, че с M82 X-2 трябва да се е случило нещо, което да ѝ позволява да нарушава правилата и да нарушава границата на Едингтън. Актуалната им идея е, че интензивното магнитно поле на неутронната звезда променя формата на атомите ѝ, което позволява на звездата да се запази цяла, дори когато става все по-ярка.

"Тези наблюдения ни позволяват да видим ефектите на тези невероятно силни магнитни полета, които никога не бихме могли да възпроизведем на Земята със сегашните технологии", посочва в изявлението си водещият автор на изследването Матео Бачети (Matteo Bachetti), астрофизик в Астрономическата обсерватория в Каляри, Италия. "Това е красотата на астрономията... ние не можем да провеждаме експерименти, за да получим бързи отговори; трябва да изчакаме Вселената да ни покаже своите тайни."

Справка: Orbital Decay in M82 X-2