Не, ваксинираните не разпространяват „също толкова“ коронавируса като неваксинираните хора

Ваня Милева Последна промяна на 21 октомври 2021 в 09:08 23179 7

Кредит Pxfuel

Покрай въвеждането на зелените сертификати все по-често се среща въпросът, защо ваксинираните трябва да имат някакви предимства, след като „ваксинираните с еднаква вероятност разпространяват коронавируса“.

"Това недоразумение, породено от объркващи изявления на органите на общественото здравеопазване и подвеждащи медийни заглавия, е позор. Това води до ненужен страх сред ваксинираните хора, като в същото време подкопава разбирането на обществеността за важността и ефективността на ваксинирането", коментира на страницата на изданието The Atlantic д-р Крейг Спенсър (Craig Spencer), ръководител на отдела за спешна медицина в глобалното здравеопазване в Нюйоркския презвитериански/Колумбийски университетски медицински център.

Д-р Крейг Спенсър подчертава, че "ваксинираните не разпространят със същата вероятност коронавируса, както неваксинираните".

Но има причина хората да са объркани.

През април, когато предпазливо се популяризираха достойнствата на ваксинацията, някои специалисти цитирайки новите реални данни за ефективността на ваксините обявиха ликуващо, че „ваксинираните хора не носят вируса“. По-късно здравните регулатори изоставиха тези твърдения, но вече бе създадено у мнозина впечатлението, че освен добрата защита срещу заразяване с коронавирус, ваксините също възпрепятстват предаването на болестта.

Учени и изследователи предупреждаваха, че няма достатъчно данни в подкрепа на подобно твърдение. Техните притеснения са обясними - в клиничните изпитания ваксините се тестват само за безопасност и ефективност за предотвратяване на заболяването на отделния индивид, а не дали може да разпространява вируса.

А междувременно Делта вариантът завладя света това лято, бързо се разпространи и облекчението се превърна в униние.

Огнището в Провинстаун, Масачузетс, при което 74 % от 469 случая са били напълно ваксинирани, принуди CDC да актуализира ръководството си за носене на маски и издава ново тъжно и отрезвяващо предупреждение: Ваксинираните, заразени с Делта варианта на SARS-CoV-2, могат бъдат също толкова заразни, колкото и неваксинираните хора.

В резултат на това, мнозина - ваксинирани и неваксинирани - бяха объркани.

"Но тази рамка пропусна единствения най-важен фактор за разпространението на коронавируса: За да разпространите коронавируса, трябва да имате коронавирус. И ваксинираните хора е много по-малко вероятно да имат коронавирус", отбелязва д-р Спенсър.

Наистина ваксините осигуряват най-добрата защита срещу заразяване. И ако някой не е заразен, той не може да разпространи коронавируса. Изводът наистина е толкова прост.

Да, при редките случаи на заразèн ваксиниран, той може да бъде зарàзен като неваксиниран човек. Но вероятно заразността му ще трае за по-кратък период от време в сравнение с неваксинираните и като цяло ще разнася по-малко инфекциозни вируси.

"Ето защо ваксинацията е от решаващо значение за контрола на разпространението на коронавируса: Всеки ваксиниран човек помага да се ограничи способността на вируса да се крие, възпроизвежда и разпространява", подчертава д-р Спенсър. И допълва: 

"Сред неваксинираните вирусът се движи безпрепятствено като по магистрала с множество отклонения и бензиностанции. При ваксинираните се губи в лабиринт от задънени улици. От време на време той намира път за бягство, но в повечето сценарии се оказва отрязан и пътуването му приключва. По-нататък не може да стигне".

Последните данни от Ню Йорк потвърждават това: повече от 96 процента от случаите са сред неваксинираните. Само 0,33 % от напълно ваксинираните нюйоркчани са били диагностицирани с COVID-19.

Д-р Спенсър дава следния пример от реалния свят: Представете си две сватби със 100 гости, една, където всички са неваксинирани, и друга, където всички гости са ваксинирани. На сватбата с неваксинири е голяма вероятността поне един от гостите да има COVID-19. Тъй като всички присъстващи са по -податливи, вирусът вероятно ще зарази много други, предвид увеличената предаваемост на Делта варианта.

На сватбата с изключително ваксинирани участници обаче вероятността някой присъстващ да има COVID-19 е минимална. Дори ако някой от присъстващите е зарàзен, вероятността другите гости да се заразят с вируса е също толкова ниска, като се има предвид, че имат някаква защита, заради ваксината.

Точно затова зелените сертификати са толкова важни - и защо посещаването на събития, които изключват неваксинирани хора, е много, много по-безопасно от тези, които са отворени за всички. Всеки знае, че ваксините помагат да се защити всеки индивид, сложил си ваксина. Но когато повече хора се ваксинират, това помага да се запазят и всички останали (включително деца и други, които не отговарят на условията за ваксинация).

Трябва обаче да се признае, че ваксините макар че са най-добрата защита, не са перфектни. Ваксинираните също могат да се заразят, а когато това се случи, могат потенциално да заразят други хора. Някои може да и да се разболеят тежко, въпреки че за щастие ваксините драстично намаляват и този риск. Именно затова при много обстоятелства се налагат мерки като носене на маски и ограничения, за да се спре разпространението, дори за ваксинираните.

"Като лекар по спешна медицина видях от първа ръка драматичната роля на ваксините за намаляване на тежките резултати от вируса, който задръсти спешното ми отделение в началото на пандемията. И като член на една от първите ваксинирани групи, бях защитен, докато се грижех за пациентите и това попречи да пренеса вируса у дома при семейството си", разказва д-р Крейг Спенсър и споделя:

"Но в крайна сметка диагностицирането за COVID-19 на мой близък е това, което подчерта защо твърдението, че „ваксинираните с еднаква вероятност разпространяват коронавируса“, е дълбоко погрешно. Наскоро моя братовчедка се свърза с мен, за да ми съобщи, че дъщеря й е с положителен тест за COVID-19. Дъщеря й се разболява само няколко седмици преди 12-ия си рожден ден, когато би имала право на ваксина. Моята напълно ваксинирана братовчедка прекарваше почти всеки момент до нея - винаги на закрито и обикновено без маска - но самата тя не се разболя.

„Ваксината изглежда работи. Магия е!" - ми изпрати тя съобщение. Ако не беше ваксинирана, почти сигурно щеше да бъде заразена и вероятно щеше да го предаде на други. Но ваксината скъса веригата на предаване. Моята братовчедка не пренесе COVID-19 ота дъщеря си на никого, защото тя никога не го  хвана", завършва д-р Спенсър.

Източник: No, Vaccinated People Are Not ‘Just as Likely’ to Spread the Coronavirus as Unvaccinated People, Craig Spencer, The Atlantic

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

11300

7

yoghurt

23.10 2021 в 22:18

Хм, добре, съзнаваш ли, че всеки твой коментар представлява “ти не разбираш”, имплицитно - “аз разбирам”? Тъкмо това имам пред вид, като казвам, че институцията личи, колкото по-нагоре човек е в йерархията й. Когато не ми представиш аргумент, или представяш аргумент, който не е свързан с тезата ми - единственото което мога да си съставя е една неучтива представа за теб, за което вероятно нямаш нищо против. Впрочем, как може да обориш теза, която не съм представил в пълнота, а само заключението от нея?

3050

6

JTzvetkov

23.10 2021 в 13:14

Ти си този, който първи коментира и изказва мнение (при това за неща, които не разбираш) - очевидно имаш нужда да си кажеш мнението и да бъдеш прав :) Гледай себе си, мани ме мене, аз се занимавам професионално с наука и мен има, кой да ме оценява, но ти не си сред тях.

11300

5

yoghurt

22.10 2021 в 15:19

Хей, Цветков, благодаря за материала за Иран. За жалост пишеш като човек, който е прекарал дълго време в някаква институция, и слуша единствено своята представа за другия, а не какво другият му казва. И благодаря за минусите, както виждаш аз не гласувам против твоите коментари, въпреки че ако аз ти бях пратил подобни, щеше да се докачиш, предполагам.

Примерът с Иран би подкрепил нечия теза, само ако аз отричах ваксините. А в случая, проблемът ми не е със тях, те са неизбежни в подобна ситуация. Проблемът ми е със сертификатите, със политическото измерение на нещата. Със отричането на очевидният факт, че естественият имунитет е единственият, за когото може да говорим, всичко останало е път към него. Когато се включи сам, или когато се предизвика външно, пак той изгражда антителата. Ако си гледал филма - “ 12 angry men”, би знаел както защо в момента няма да може да проведем сносен разговор - изглежда, ти имаш нужда да бъдеш прав, а не от търсене на някаква истина. Или пък защо в момента няма шанс, при настоящата поляризация на страните, да се постигне компромис със Македония - проблемът е същия, едната страна когато не търси диалог, а надмощие, когато има дадена цел, и контекста й убягва. Знаеш това старо проучване на човешкото внимание, предполагам: https://m.youtube.com/watch?v=IGQmdoK_ZfY

3050

4

JTzvetkov

22.10 2021 в 12:51

Кисело мляко, не се вкисвай :)

Не, моите мисли не са обръкани, ти просто си невеж и сега ще ти го докажа.

Чети за Иран тук:

Detailed reconstruction of the Iranian COVID-19 epidemic reveals high attack rates of SARS-CoV-2 in several provinces

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.10.04.21264540v1

11300

3

yoghurt

21.10 2021 в 22:07

Цветков, май за преден път не до,читаш коментар - признавам ю, и аз го правя често. Изхождаш от това, че отричам ваксините, за да ми даваш пример с Иран, което не е вярно - напротив, признавам ги. Не признавам глупавите съждения на политическа основа.

3050

2

JTzvetkov

21.10 2021 в 16:22

yoghurt Глупости! Нямаш представа как мутират вирусите.

Как се постига масов имунитет със заравяне и без ваксина може да се види в Иран - за сега след две години разпространение на вируса не се постига... и яко се мре.

За това, че притежаваш мисъл и разум тепърва ще трябва да го доказваш.

11300

1

yoghurt

21.10 2021 в 12:45

Да, разпространяват го повече - карат го да мутира. Защо - карат всички да имат еднакви, стандартизирани антитела, а богатството на естественият имунитет - това човешкото тяло да кара вирусът да се труди по различен начин за да зарази всеки - се изхвърля в кошчето, заради политически причини. Когато имат всички стандартизирани антитела, казват на вируса с други думи - мутирай, и ще тогава ще заразиш всички! Все едно да кажат на жителите на един град да си сменят всички ключалката с еднаква. Рай за крадците, не? Тъжно е, че перспективата за рационална мисъл е замъглявана от личните пристрастия. Може би за жалост, но лично аз не позволявам проевропейската ми (политическа) ориентация да надцаква разумът ми. Иначе бих бил зомби, не?