10 научни събития от 2018, които не бяха отличени от Science и Nature

НаукаOFFNews Последна промяна на 30 декември 2018 в 00:06 7508 0

Кредит IceCube

На 12 юли 2018 международен екип учени обявиха на специална пресконференция, че са намерили отговора на един вековен астрофизичен въпрос - кой е източникът на високоенергийните космически частици, които идват отвъд галактиката ни.

И тази година учени от цял ​​свят направиха многобройни научни открития, които могат да подобрят живота на Земята и да променят нашето възприятие за реалността. Големите издания като Science и Nature публикуваха своите обзори, посочвайки най-значимите постижения за 2018 година. Но все пак останаха научни открития, изследвания и събития, които също са важни и които ще ви припомним.

Откриха диамант със странна форма на лед вътре

Находката на лед, заключен в диамант дълбоко под земята, води до извода, че нашата планета може да има във вътрешността си много повече вода, отколкото някога сме предполагали, бе съобщено през март 2018.

Това не само би предизвикало леко преизчисляване на общото количество вода, което нашата планета съдържа, но ще промени и начина, по който се моделират процесите в земята, от начина, по който топлината се движи през кората до моделите, предсказващи честотата на земетресенията.

Промяна в генната експресия след пребиваване в космоса

През март 2018 г. НАСА обяви за удивително откритие по време на програмата Twins Study. Оказа се, че времето, прекарано в космоса, може да промени експресията на някои гени.

Генната експресия е процес, при който информацията от гена се преобразува във функционален продукт - РНК или протеин. В процеса на адаптиране към външните условия живият организъм е способен да се променя собствената си структура и функционалност, контролирайки времето, мястото и количествените характеристики на отделните гени.

НАСА изпрати Скот Кели в космоса, а еднояйчният му близнак Марк Кели остана на Земята. Когато Скот се завърна, учените внимателно проучиха физиологията му. Резултатите на Скот бяха сравнени с резултатите от Марк и бяха намерени някои промени в експресията на гените на Скот. И въпреки че промяната в генната експресия по време на полет в космоса не е необичайно явление, учените смятат, че около 7% от промените са постоянни. Смята се, че промените се дължат на комбинация от фактори.

Астронавтите Марк Кели и Скот Кели. НАСА

Откриване на течна вода на Марс

Учените се опитват от десетилетия да намерят признаци на течна вода на Марс. Въпреки че топографията на Червената планета и подземните ледникови находища подсказват за наличието на течна вода в миналото, учените не успяха да намерят следи от вода до юли 2018 г.

Силното радарно ехо на Planum Australe, показано тук в тъмно синьо, означава голямо количество течна вода под повърхността. (USGS Astrogeology Science Centre, Arizona State University, INAF)

На 25 юли Италианската космическа агенция (ASI) съобщи, че нейни изследователи с помощта на радара на Mars Advanced Radar for Subsurface and Ionosphere Sounds Instrument (MARSIS) откриват огромен резервоар с течност с диаметър около 20 километра, скрит на 1.5 километра под южната полярна ледна шапка.

Успешно клониране на маймуни в Китай

Макар досега успешно да са клонирани овце, прасета, мишки, котки, кучета и крави, клонирането на примати е голямо предизвикателство за учените.

На 24 януари 2018 г. Шанхайският институт по неврология съобщи за успешното клониране на две маймуни, наречени Хуа Хуа и Жонгжонг.

Учените използват метода, чрез който е клонирана световноизвестната овца Доли. Те се надяват да използват клонинги на маймуни за изучаване на човешките заболявания.

Стартира най-мощният суперкомпютър, който имитира човешкия мозък

На 2 ноември 2018 бе включен за първи път най-големият невроморфен суперкомпютър, разработен и монтиран по подобие на човешкия мозък и оборудван с процесор с един милион ядра.

Суперкомпютърът Spiking Neural Network Architecture (SpiNNaker) е способен да изпълни повече от 200 милиона милиона (2*1014) действия в секунда. Всеки чип е оборудван със 100 милиона транзистора.

Бяха необходими 20 години за създателите на компютъра, за да разработят концепция, 10 години - да го слобят, а още 15 милиона лири стерлинги (над 17 млн евро).

Най-старата човешка рисунка е открита в пещера в Южна Африка

През септември археолози направиха невероятно откритие на древна рисунка на около 73 000 години, което я прави най-старото изображение, направено от човешка ръка, открито някога.

То предшества предишни подобни находки от Африка, Европа и Югоизточна Азия с най-малко 30 000 години

"Рисунката" се състои от кръстосани цветни шарки, изработени от шест линии, пресечени с други три върху кремъчно парче. Изглежда, че образецът първоначално е бил много по-голям, тъй като линиите свършват рязко и може да са били по-сложни. Екипът смята, че са направени със заострено парче охра с размер на върха от 1 до 3 милиметра.

Археолозите са уверенни, че са направени умишлено.

Това кремъчно парче показва рисунка, съставена от девет линии, начертани с охра. Кредит: D'Errico / Henshilwood / Nature

Находката, описана в Nature, е намерена в пещерата Бломбос (Blombos) на южния бряг на Южна Африка, на 300 километра източно от Кейптаун. В същата пещера учените откриват зъби, върхове на копия, мъниста от черупки и инструменти, изработени от кости.

Успешно кацане на модула InSight на Марс

Мисията InSight полетя към Червената планета на 5 май 2018 г. от военновъздушната база Вандерберг в Калифорния. Това бе първата междупланетна мисия, стартирана от Западния бряг на САЩ. Сондата InSight бе изстреляна с ракетата Atlas V заедно с Cubsat MarCO-A и MarCO-B, които придружиха модула следващите 6,5 месеца.

На 26 ноември сондата се приземи на повърхността на Марс. Това беше първото успешно кацане на Марс от август 2012 г., когато марсоходът Curiosity пристигна на Червената планета.

Следващите две земни години, InSight ще изследва повърхността и недрата на Червената планета. За целта модулът използва два основни научни инструмента - термична сонда, която ще проникне на пет метра в марсианската кора и серия от три невероятно точни сеизмометъра, които ще проследяват марсианските земетресения, падането на метеоритите и други явления.

Първата висококачествена снимка на повърхността на Марс, направена от сондата InSight. НАСА

Voyager 2 излезе в междузвездното пространство

На 10 декември НАСА съобщи, че апаратът Вояджър 2 е навлязъл в междузвездното пространство, ставайки второто устройство, създадено от хората, напуснало Слънчевата система. Първият междузвезден пътник бе космическият кораб Voyager 1, който напусна хелиосферата през август 2012 г.

Сравнявайки данните от различни инструменти на борда на космическия кораб, учените от мисията установиха, че сондата е пресекла външната граница на хелиосферата на 5 ноември. Тази граница, наречена хелиопауза, е мястото, където слънчевият вятър се среща със студената междузвездна среда. Неговият близнак Voyager 1 прекоси тази граница през 2012 г., но Voyager 2 носи работен инструмент, който ще предостави първото наблюдение на естеството на този вход в междузвездното пространство.

Този анимиран gif показва данните за плазмата. Credit: NASA / JPL-Caltech

"Работата по Вояджър ме кара да се чувствам като първопроходец, защото всичко, което виждаме, е ново", коментира Джон Ричардсън (John Richardson), главен изследовател за инструмента PLS и главен изследовател в Масачузетския технологичен институт в Кеймбридж. "Въпреки че Вояджър 1 прекоси хелиопаузата през 2012 г., той направи това на различно място и по различно време и без данни от PLS, така че виждаме неща, които никой не е виждал преди."

В Египет откриха уникална гробница в непокътнати цветове и статуи на 4400 години

В египетския град Саккара, на юг от Кайро, е открита добре запазена гробница на 4 400 години, украсена с йероглифи и статуи. Откритието бе оповестено на 15 декември.

Разкопките на обекта продължават през следващите месеци, а археолозите очакват още важни открития.

Находката е уникална, защото цветът и статуите са до голяма степен непокътнати след хиляди години. "Гробницата е недокосната и не ограбена, заяви генералният секретар на Върховния съвет по антиките Мустафа Уазири (Mostafa Waziri).

Той описва находката като "единствена по рода си през последните десетилетия".

Гробницата е "изключително добре запазена и [оцветена] със скулптури", заяви на пресконференцията шефът на египетското Министерство на антиките Халед Ел Енани (Khaled El-Enany ). Под гробницата археолозите откриха пет скрити шахти, в едната от които според тях може да съхранява саркофага на Уатай - високопоставен свещеник от времето на фараон на име Неферикар, царувал около 2446-2438 г. пр. н.е.

Снимка: Egyptian Ministry of Antiquities

Откриха още четири източника на гравитационни вълни

Четири нови регистрации на гравитационни вълни са обявени на семинара по физика и астрономия на гравитационните вълни (GWPAW) в Университета на Мериленд в началото на декември 2018 г.

Така, след като бяха регистрирани за първи път през 2015 г., общият им брой става 11.

Десет са от сливания на двойки черни дупки (BBH - binary black holes) и една от сливането на две неутронни звезди - плътните останки от звездни експлозии. Едно от новите наблюдения на сливания на черни дупки е най-мощната и най-далечна експлозия, някога регистрирана в астрономията.

Местоположенията в небето на всички открити гравитационни вълни. Кредит: LIGO.