50 милиона тона водни пари от изригването на Тонга могат да затоплят Земята в продължение на години

Експлозивното събитие е увеличило водните пари в атмосферата с 5%

Ваня Милева Последна промяна на 26 септември 2022 в 00:01 6260 0

Подводното изригване на вулкана Хунга Тонга-Хунга Хаапай на 15 януари 2022 г. Кредит: Tonga Geological Services

Повече от осем месеца след като подводен вулкан край Тонга изригна на 14 януари, учените все още анализират въздействието на мощната експлозия и откриват, че тя може да затопли планетата.

Неотдавна изследователите са изчислили, че изригването на Хунга Тонга-Хунга Ха'апай (Hunga Tonga-Hunga Ha’apai) е изхвърлило в атмосферата внушителните 45 млн. тона водни пари, а освен това е изхвърлило огромни количества пепел и вулканични газове.

Това мощно изхвърляне на пара увеличи количеството влага в глобалната стратосфера с около 5% и може да предизвика цикъл на стратосферно охлаждане и повърхностно затопляне - и тези ефекти може да продължат месеци наред, показва ново проучване.

Изригването на Тонга, което започна на 13 януари и достигна своя пик два дни по-късно, бе най-мощното, наблюдавано на Земята от десетилетия насам. Според Националната океанска и атмосферна администрация (NOAA) експлозията се е простирала на 260 км и е изпратила стълбове от пепел, пара и газ, които са се издигнали на повече от 20 км във въздуха.

Големите вулканични изригвания обикновено охлаждат планетата, изхвърляйки серен диоксид в горните слоеве на земната атмосфера, който филтрира слънчевата радиация. Частиците от скалите и пепелта също могат временно да охладят планетата, блокирайки слънчевата светлина, посочва Университетската корпорация за атмосферни изследвания към Националната научна фондация.

Изригването на вулкана Хунга Тонга-Хунга Хаапай на 15 януари 2022 г. Кредит: NASA

По този начин мощна и широко разпространена вулканична сктивност в далечното минало на Земята може да е причинявала глобални климатични промени, предизвиквайки масови измирания преди милиони години.

Неотдавнашните изригвания демонстрират и способността на вулканите да охлаждат планетата. През 1991 г., когато планината Пинатубо във Филипините взриви върха си, аерозолите, изхвърлени от този мощен вулканичен взрив, са понижили глобалните температури с около 0,5 градуса по Целзий в продължение на поне една година.

Тонга е изхвърлила около 400 000 тона серен диоксид, което е около 2% от количеството, изхвърлено от вулкана Пинатубо по време на изригването през 1991 г. Но за разлика от Пинатубо и повечето големи вулканични изригвания, които се случват на сушата, подводните вулканични потоци на Тонга изпращат значителни количества вода в стратосферата - зоната, която се простира от около 50 км над земната повърхност надолу до около 6 до 20 км според Националната метеорологична служба (NWS).

"Подводните изригвания могат да черпят голяма част от експлозивната си енергия от взаимодействието на водата и горещата магма", което задвижва огромни количества вода и пара в колоната на изригването, пишат учените в ново изследване, публикувано на 22 септември в списание Science. В рамките на 24 часа след изригването облакът се разпростира на повече от28 км в атмосферата.

Ефектите от вулканичното изригване се усетиха по целия свят и дори в космоса. Кредит: NASA

Изследователите анализират количеството вода в потоците, като оценяват данните, събрани от радиосонди, прикрепени към метеорологични балони и изпратени нагоре към вулканичните потоци. Докато тези инструменти се издигат в атмосферата, сензорите им измерват температурата, въздушното налягане и относителната влажност, като предават тези данни на приемник на земята, посочва NWS.

Атмосферните водни пари поглъщат слънчевата радиация и я излъчват отново под формата на топлина, тъй като десетки милиони тонове от влагата на Тонга сега се носят в стратосферата, повърхността на Земята ще се нагрява, макар че според проучването не е ясно с колко. Но тъй като парата е по-лека от другите вулканични аерозоли и се влияе по-слабо от гравитационното притегляне, ще е необходимо повече време, за да се разсее този затоплящ ефект, и затоплянето на повърхността може да продължи "през следващите месеци", отбелязват учените.

Предишни изследвания на изригването установяват, че Тонга е изхвърлила достатъчно водни пари, за да запълни 58 000 плувни басейна с олимпийски размери, и че това огромно количество атмосферна влага може потенциално да отслаби озоновия слой.

В новото изследване учените също така установяват, че тези огромни количества водни пари наистина биха могли да променят химичните цикли, които контролират стратосферния озон, "въпреки това ще са необходими подробни изследвания, за да се определи количествено ефектът върху количеството озон, тъй като е възможно и други химични реакции да играят роля".

Справка: Water vapor injection into the stratosphere by Hunga Tonga-Hunga Ha’apai