Астероид e забелязан часове преди да се взриви в атмосферата на Земята (видео)

НаукаOFFNews Последна промяна на 05 юни 2018 в 06:34 5667 0

Кредит YouTube

На 2 юни астрономите откриха двуметров астероид и след 19 часа той експлодира в небето над Южна Африка. Това е третият път в историята, когато учените успяват да регистрират близо до Земята обект малко преди да падне на нашата планета, съобщава Лабораторията за реактивни двигатели на НАСА.

Всеки ден един или няколко астероида с различни размери прелитат покрай Земята - диаметърът на много от тях не надвишава 100 метра. В този случай, рискът от сериозни сблъсъци е доста ниска. Смята се, че астероид с размерите на един метър пада на нашата планета всяка година, с размери 10 метра - веднъж на сто години, 50-100 метра - веднъж за период от няколко стотин до хиляда години, а 5-10 километра - на всеки 20-200 милиона години. Досега учените са успели да се предскажат падането на астероид на Земята само два пъти - през октомври 2008 г., когато над Судан се взриви обектът 2008 TC3, а през юли 2014 г. астероид 2014 АА прелетя над Атлантическия океан.

В събота, 2 юни, изследователите успяха да регистрират малък и блед астероид, наречен 2018 LA, който, както се оказа по-късно, лети към Земята. Неговият размер според астрономите е само 2 метра, така че не представлява опасност за жителите на планетата. Обектът е наблюдаван от автоматичната телескопична система Catalina Sky Survey, когато той е на разстояние още извън орбитата на Луната. Въпреки малкото данни учените определят евентуалното местоположение на падането на небесното тяло с помощта на системата Scout. Изчислено е, че астероидът ще падне в Южна Африка.

Свидетели съобщават, че в събота вечерта е имало огнена топка над небето над Ботсвана. Местните жители заснеха събитието на камери:

Астероидът навлезе в атмосферата със скорост 17 километра в секунда в 19 часа българско време. Той се разпадна, без да достигне повърхността на Земята, на няколко километра височина.