Астрономи виждат огромна ударна вълна, 60 пъти по-голяма от Млечния път

Ваня Милева Последна промяна на 28 февруари 2022 в 08:51 40365 0

Изображение на по-големия фронт на ударната вълна и изображение на Млечния път за мащаб. Кредит: Francesco de Gasperin, SARAO

Астрономите обичат големите експлозии и сблъсъци и се опитват да намерят все по-големи и по-ярки. Открит е нов участник в тази категория – събитие, създало изблик от частици преди около 1 милиард години, и толкова голямо, че все още се вижда и днес, и е 60 пъти по-голямо от целия Млечен път.

Детайли на гигантската ударна вълна, една от най-големите във видимата Вселената, са заснети от международен екип астрономи, ръководен от Хамбургската обсерватория, с помощта на радиотелескопа MeerKAT в Южна Африка.

Галактиките са групирани в галактически купове (клъстери) и могат да се сблъскват едни с други заради гравитацията.

Тази ударна вълна е създадена от сливането на два галактически клъстера, за да се създаде суперклъстер, известен като Abell 3667. Това е едно от най-високо енергийните събития във Вселената след Големия взрив според изчисленията на професор Франческо де Гасперин (Francesco de Gasperin) от Университета от Хамбург и INAF. Когато това се е случило преди повече от 800 милиона години, се изстрелват вълна от електрони, подобно на ускорител на частици.

Снимка на галактическия куп Abell 3667, където белият цвят в центъра е сбор от 550 различни галактики, а червените структури представляват ударните вълни, образувани по време на създаването на този суперклъстер. Кредит: Francesco de Gasperin, SARAO

Става дума за ударна вълна с дължина не по-малко от 6,5 милиона светлинни години, което е 60 пъти по-голямо от диаметъра на галактиката Млечния път. След всичките тези години частиците все още се движат със скорост 2,5 Маха (1500 км/сек) и когато преминават през магнитни полета, излъчват радиовълни, които може да се наблюдават с помощта на радиотелескопи.

"Ударните вълни се пронизват от сложен модел от ярки нишки, по които се проследява местоположението на гигантските линии на магнитно поле и регионите, където се ускоряват електроните", обяснява де Гасперин.

Дифузното радиосияние на клъстера Abell 3667, изобразен по-горе. Кредит: E. Carretti et al, MNRAS

Тези радиовълни наблюдават д-р де Гасперин и неговите колеги с помощта на MeerKAT. Само радиосигналите обаче не са достатъчни, за да характеризира самата ударна вълна - рентгеновата обсерватория XMM-Newton също е фокусирана върху Abell 3667 известно време.

Резултатите от всички тези наблюдения допринасят за изясняването на физиката на сливането на тези галактически купове, които бяха „много по-сложни, отколкото първоначално мислехме“, коментира д-р де Гасперин.

Справка: F. de Gasperin et al, MeerKAT view of the diffuse radio sources in Abell 3667 and their interactions with the thermal plasma, Astronomy & Astrophysics (2022). DOI: 10.1051/0004-6361/202142658