21 ноември 2019
  •  Говорят медиците

Астрономите алармират за спешни действия по отношение на флота сателити Starlink на SpaceX (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 04 юни 2019 в 00:0044150
Астрономите се опасяват, че спътниците на SpaceX ще запълнят небето. Кредит: Victoria Girgis/Lowell Observatory

Навлизаме в ерата на спътниковите съзвездия и астрономите се притесняват. На 23 май SpaceX пусна 60 комуникационни спътника, първите от планирания флот от 12 000.

В следващите дни спътниците на Starlink чертаеха ярки линии в небето. Много астрономи изразиха загриженост за това как тези блестящи апарати биха повлияли наблюденията на нощното небе, заслепявайки образите на звездите и създавайки ивици, които е трудно или невъзможно да бъдат отстранени.

Международният астрономически съюз (IAU) публикува изявление, което отразява тези опасения и призовава за регулиране на този вид спътникови флотилии.

Освен сателитите Starlink, OneWeb и Amazon работят по подобни идеи за огромен брой спътници, които да осигурят глобален интернет. Дори ако спътниците не се виждат с просто око, те със сигурност ще бъдат видими за телескопите, които правят точни астрономически наблюдения.

Марк Хендли (Mark Handley), професор по мрежови системи в катедрата по компютърни науки в Университетския колеж, Лондон, показа в YouTube симулация на всичките 11 927 планирани спътника на мрежата Starlink.

Видимата светлина не е единственият проблем: спътниците използват радиосигнали за комуникация, които биха могли да попречат на наблюденията в тези честоти.

"Последните постижения в радиоастрономията, като например създаването на първото изображение на черна дупка ... бяха възможни само чрез съгласувани усилия за опазване на радиочестотите от смущения", се казва в изявлението на IAU.

Твърде многото сателити, излъчващи радиовълни, могат да застрашат бъдещите изследвания.

Изпълнителният директор на SpaceX Илън Мъск публикува в туитър малко след старта:

"Ние ще се погрижим Starlink да няма съществен ефект върху откритията в астрономията", но не е ясно как ще бъде възможно това с хилядите спътници, които непрекъснато ще се движат в небето.

Изявлението на IAU призовава проектантите на спътници и политиците да разгледат по-отблизо потенциалните въздействия на спътниковите флотилии върху астрономията и как да ги смекчат.

„Ние също така призоваваме съответните агенции да изработят регулаторна рамка за смекчаване или премахване на вредното въздействие върху научните изследвания възможно най-скоро”, се казва в изявлението.

"Силно препоръчваме на всички заинтересовани страни в тази нова и до голяма степен нерегламентирана област на използване на космоса да работим съвместно във взаимна полза."

ИзточникAstronomy group calls for urgent action on SpaceX Starlink satellites, New Scientist