Близо 100 гнезда на титанозаври, открити в Индия, показват какви са били майките динозаври

Ваня Милева Последна промяна на 20 януари 2023 в 12:00 7682 0

Кредит: Public Domain Pictures (CC0 1.0)

Преди около 70 милиона години титанозаври с височина на 4-етажен блок бродят из днешна Западна и Централна Индия и снасят яйцата си на брега на река. Макар че тези дългокраки завроподи и реката отдавна са изчезнали, много от гнездата им са останали непокътнати, пълни с вкаменени динозавърски яйца, които разкриват данни за това как тези огромни тревопасни животни са правели гнезда и са снасяли яйцата си и дали са се грижили за излюпените си малки.

Гнездата, намиращи се в индийския щат Мадхя Прадеш, са натъпкани толкова плътно едно до друго, че е възможно майките титанозаври да са изоставяли малките си скоро след снасянето на яйцата, за да не смачкат малките си, докато се придвижват в това тясно пространство, се посочва в изследването, публикувано на 18 януари в списание PLOS One.

Изследователите основават констатациите си на откриването на 92 гнезда с общо 256 яйца, които вероятно са били снесени от шест вида титанозаври, съобщават в проучването.

Титанозавър сравнен с размера на човек. Кредит: Wikimedia Commons

"Самият брой на гнездата и яйцата означава, че има огромен набор от данни, които ще трябва да се разгледат през следващите години", заявява пред Live Science Майкъл Д. Д'Емик (Michael D. D'Emic), доцент по биология в Университета "Аделфи", който изучава еволюцията на динозаврите, но не е участвал в настоящото проучване.

Той обаче отбелязва, че не е ясно дали тези яйца са били снесени по едно и също време или в продължение на много години, така че не е известно колко плътно са били опаковани "активните" гнезда.

Снимки, показващи (А) неизлюпено яйце; (В) почти непокътнато кръгло очертание на вероятно неизлюпено яйце; (С) счупено яйце с прозорче за излюпване (виж стрелката) и няколко черупки около прозорчето за излюпване (в кръг); (D) яйце с извито очертание; и (E) деформирано яйце. Кредит: Dhiman et al., 2023, PLOS ONE; (CC-BY 4.0)

Авторите откриват тази съкровищница от яйца на титанозаври чрез серия от теренни проучвания, проведени между 2017 и 2020 г. При изследването на вкаменелостите за голяма изненада откриват две семейства и шест вида яйца (известни като ооспеции).

"Понастоящем са известни три таксона титанозавриди от кредните скали на Индия", разказва за Live Science първият автор на изследването Харша Дхиман (Harsha Dhiman), изследовател в катедрата по геология в Университета в Делхи. Наличието на шест ооспецифични вида предполага, че "предстои да бъдат открити още титанозавърски видове" в региона, посочва Дхиман.

Дхиман и колегите му откриват сред останките и рядък екземпляр на яйце в яйце - явление, за което се съобщава само при птиците. Това се случва, когато яйце, което е на път да бъде снесено, се избутва обратно в тялото на майката, където се вгражда в друго, все още формиращо се яйце. Тъй като случаи на вмъкване на яйце в яйце не са документирани при други влечуги, възможно е титанозаврите да са имали репродуктивна система, подобна на тази на съвременните птици, които са живи динозаври, констатират изследователите в проучването.

Въпреки това не всичко, което са правили титанозаврите, е било подобно на птиците. Обектът намеква, че титанозаврите са снасяли яйцата си наведнъж и частично са ги заравяли, както правят съвременните крокодили - действие, което помага за инкубирането на яйцата чрез слънчевото греене и геотермалната топлина. Крокодилите са архозаври - група, която включва динозаври, птерозаври, крокодили и птици. Точно както съвременните крокодили предпочитат гнездови местообитания по-близо до водоизточници, възможно е някои титанозаври да са снасяли яйцата си близо до водата, защото е било лесно да ги заровят частично в меките, напоени с вода седименти.

"Изследователите правят извода, че тези динозаври са заравяли яйцата си в гнезда в близост до езера и реки, което не се различава твърде много от това, което правят крокодилите днес", обяснява Дарла Зеленицки (Darla Zelenitsky), доцент по палеобиология на динозаврите в Университета в Калгари, Канада, която не е участвала в изследването.

Върхът на айсберга

Тази схема показва възможната среда на формацията Ламета. Вероятно динозаврите са снасяли някои, но не всички яйца в близост до бреговете на езера и водоеми. Яйцата, снесени близо до водата, често са заливане и така са били погребани под седиментите и са оставали неизлюпени, докато яйцата, снесени далеч от водата, са имали възможност да се излюпят и затова около тях се наблюдават повече счупени черупки. Кредит: Dhiman et al., 2023, PLOS ONE; (CC-BY 4.0))

Други особености на мястото на гнездене са по-малко ясни.

"Изследователите са донякъде несигурни дали яйцата са били снесени едновременно от няколко женски, както е в леговищата на днешните птици", посочва Зеленицки.

Всъщност въпросът дали изобщо е било място за гнездене е спорен. Изследването не доказва непременно съществуването на място за гнездене, а само на място, което е приютило много яйца на титанозаври в рамките на сравнително тесен геоложки период от време. "Твърдението за "люпилня", което според мен означава колониална зона за гнездене, е пресилено, като се имат предвид наличните данни", коментира Д'Емик. "Всяко от тези яйца може да е било снесено в разстояние на десетилетия, стотици или хиляди години."

"Откриването на няколкостотин титанозавърски яйца от тесен времеви интервал е важно само по себе си, но не мисля, че все още може да се докаже, че тези гнезда са съществували по едно и също време", добавя Д'Емик.

Въпреки това и Д'Емик, и Зеленитски изразяват вълнението си от откритията, които може би ще донесат тези нови вкаменелости.

"Изследователите са открили близо 100 гнезда на тези гигантски динозаври, което е наистина зашеметяващ брой", отбелязва Зеленицки. "Този брой вероятно е само върхът на айсберга, тъй като много от тях вероятно остават неоткрити - скрити от скали, почва или растителност. Честно казано, изненадващо е, че все още се правят открития от такъв мащаб."

Справка: New Late Cretaceous titanosaur sauropod dinosaur egg clutches from lower Narmada valley, India: Palaeobiology and taphonomy