Експериментален руски спътник се разпада в орбита и оставя следи от отломки

Ваня Милева Последна промяна на 09 февруари 2023 в 08:00 5011 1

Около Земята вече има достатъчно много отломки. Кредит: NASA

Руският спътник КОСМОС 2499 се е разпаднал миналия месец - за втори път - по данни на 18-ия ескадрон за космическа отбрана на американските Космически сили (Спейс форс).

В неотдавнашен туит Космическите сили заявиха, че в момента следят 85 отделни парчета отломки на височина 1169 км. Разпадането е станало на 4 януари 2023 г., но причината за разпадането остава неизвестна.

На тази голяма височина ще са необходими десетилетия, за да могат отломките да понижат орбитата си и да изгорят в земната атмосфера, а присъствието на тези отломки във все по-натоварен район в околоземна орбита.

Но това всъщност е вторият поред разпад на КОСМОС 2499. Първото разпадане се е случило на 23 октомври 2021 г., обяснява Джонатан Макдауъл ( Jonathan McDowell), астроном от Центъра за астрофизика "Харвард-Смитсониън", който също следи космическите отпадъци. Това събитие е създало 22 парчета отломки, които могат да бъдат проследени.

Този спътник има интересна история. Русия изстрелва тихомълком КОСМОС 2499 на 23 май 2014 г. Но проследяването показа, че спътникът извършва необичайни маневри, което предизвика някои предположения, че той може да е експериментално антиспътниково оръжие, средство за поддръжка на спътници или колектор на космически отпадъци.

В статия, публикувана на официалния уебсайт на Московския институт по физика и технологии, обаче се посочва, че спътникът е предназначен за изпитване на експериментални плазмени двигатели (йонни двигатели).

Смята се, че както първият, така и вторият разпад е причинен от експлозия на тази двигателна система. LeoLabs, Inc., комерсиален доставчик на услуги за картографиране и проследяване в ниска околоземна орбита, също съобщава в Туитър за настоящата ситуация, като заявява, че техният анализ сочи към експлозия с ниска интензивност "поради асиметрията на облака от отломки, големината на скоростта, придадена на фрагментите, и установения енергиен източник на борда (т.е. задвижващата система)".

LeoLabs заявява, че друг идентичен космически апарат, Космос 2491, се е взривил през 2020 г. и това събитие е било приписано на експлозия на задвижващата система.

Това събитие следва неотдавнашен инцидент, при който на 27 януари 2023 г. два космически боклука, останали от съветската епоха, се разминаха на метри един от друг.

Парче от ракетна степен се доближава на 19,7 фута (шест метра) от неработещ спътник на височина 611 мили (984 км) над земната повърхност.

Ако двата спътника се бяха сблъскали, щяха да създадат облак отломки, изпълнен с хиляди малки парчета опасен космически боклук.

Източник: A Russian Satellite Has Broken Into Pieces, Littering Debris in Space, Universe Today

dolivo

10.02 2023 в 08:17

Какво е това, което гърми в космоса и не събира космически боклук? Руска космическа боклукосъбирачка.