Фред Уипъл, който видя кометите като "мръсни снежни топки"

НаукаOFFNews Последна промяна на 05 ноември 2018 в 00:00 3148 0

Уипъл демонстрира какво представлява  една комета с тази 250-килограмова „мръсна снежна топка“.
Уипъл демонстрира какво представлява една комета с тази 250-килограмова „мръсна снежна топка“.

Фред Уипъл е астрономът, известен с това, че предлага през 30-те години на миналия век потвърдената днес теория, че кометите по състав са „мръсна снежна топка“.

Фред Лорънс Уипъл е роден на 5 ноември 1906 година в Ред Оук, Айова. Завършва Калифорнийския университет в Лос Анджелис. Преподава в Калифорнийския университет в Бъркли. От 1931 г. , повече от 70 години, работи в Харвардския университет и в Обсерваторията на Харвард.

Основно се занимнава с изследванията на комети, метеори, планетарни мъглявини, проблеми на еволюцията на звездите и на Слънчевата система. Изучава траекториите на метеорите и установява, че те идват от Слънчевата система, а не от междузвездното пространство.

През 1933 г. открива астероида 1252 Celestia. Открива също и 6 нови комети, едната от които - периодичната комета 1933 V - носи неговото име.

Кометата Чурюмов-Герасименко. Снимка: DLR

Кометните ядра са съставени от конгломерат от скали, прах, воден лед и замразен въглероден диоксид, въглероден окис, метан и амоняк. Те  популярно се описват като "мръсни снежни топки" според модела на Фред Уипъл, но някои комети обаче могат да имат по-високо съдържание на прах, зараси което ги наричат ​​"ледени кални топки". Изследванията, проведени през 2014 г., показват, че кометите са като "силно изпържен сладолед", тъй като техните повърхности са образувани от плътен кристален лед, смесен с органични съединения, докато вътрешният лед е по-студен и по-малко плътен.

Повърхността на кометното ядро обикновено е суха, прашна или каменна, което предполага, че ледът е скрит под повърхностна кора с дебелина няколко метра. Освен това към вече споменатите газове, ядрата съдържат различни органични съединения като метанол, циановодород, формалдехид, етанол и етан, а може би и по-сложни молекули като дълговерижни въглеводороди и аминокиселини.