Галактически сблъсък може да е предизвикал формирането на Слънчевата система (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 27 май 2020 в 00:00 4122 0

Кредит: ESA.

Има вероятност нашата Слънчева система да дължи съществуването си на сблъсък между нашия Млечен път и галактиката джудже Стрелец - и следователно благодарение на този сблъсък съществуваме и ние.

През 90-те години е открита една бледа галактика-джудже - приблизително с 10 000 пъти по-малка маса от Млечния път - и благодарение на наблюденията със сателита на Европейската космическа агенция Gaia, астрономите научиха, че галактиката Стрелец се е сблъсквала с Млечния път три пъти в миналото.

Първият път това се случва, е някъде преди между шест и пет милиарда години, вторият път е преди около два милиарда години, а третият и последен път е преди милиард години (вижте фигурата и видеото по-долу).

Кредит: ESA.

Измерванията с Gaia показват, че този сблъсък (при който Стрелец просто пресича през равнината на Млечния път, оставяйки много газ зад себе си) довежда до огромно увеличение на звездообразуването, първият максимум преди 5,7 милиарда години, вторият преди 1,9 милиарда години и третата преди 1 милиард години.

Вълнички по водата

Изследователите разглеждат светимостта, разстоянията и цветовете на звездите в сфера от около 6500 светлинни години около Слънцето и сравняват данните със съществуващите модели на звездна еволюция.

„В началото галактиката Млечния път е сравнително тиха“, разказва Томас Руис-Лара (Tomás Ruiz-Lara) от Instituto de Astrofísica de Canarias (IAC) в Тенерифе, ръководител на екипа, aнализиращ данните от Gaia. Според изследователя първият сблъсък и вълната от звездообразуване може да е довело до формирането на Слънчевата система. Това разбира се не е сигурно, но със сигурност има възможност.

"След първоначална бурна епоха на звездообразуване, отчасти предизвикано от по-ранното сливане, както описахме в предишно проучване, Млечният път достига състояние на баланс, в което звездите се образуват устойчиво. Внезапно Стрелец "пада" и нарушава равновесието, карайки досега спокойния газ и прах в по-голямата галактика да се разплискв подобно на вълнички по водна повърхност".

Тези пулсации биха довели до по-високи концентрации на прах и газ в някои райони на Млечния път и разреждане в други. Тогава високата плътност на материала в тези области ще предизвика образуването на нови звезди.

"Изглежда, че Стрелец не само е оформил структурата и е повлиял върху динамиката на движението на звездите по Млечния път, но е довел и до изграждането на Млечния път", коментира Карме Галарт (Carme Gallart), съавтор на статията, също от IAC. "Изглежда, че важна част от звездната маса на Млечния път се е образувала поради взаимодействията със Стрелец и не би съществувала при други обстоятелстра".

Раждането на Слънцето

Дори Слънцето и неговите планети може да не съществуваха, ако джуджето Стрелец не бе попаднало в капана от гравитационното привличане на Млечния път и в крайна сметка пресече неговия диск.

„Слънцето се е формирало по времето, когато са се образували звездите по Млечния път заради първия пасаж на Стрелец“, разказва Галарт. „Не знаем дали конкретният облак от газ и прах, превърнал се в Слънцето, е колапсирал поради ефектите на Стрелец. Но това е възможен сценарий, защото възрастта на Слънцето съответства на звезда, образувана в резултат на ефекта от Стрелец”.

Всеки сблъсък отнема от Стрелец на част от неговия газ и прах, оставяйки галактиката все по-малка след всеки пасаж. Съществуващите данни предполагат, че Стрелец може да е преминал през диска на Млечния път съвсем наскоро, през последните няколкостотин милиона години, и в момента е много близо до него. Всъщност новото изследване открива наскоро прилив на звездообразуване, което предполага възможна нова и продължаваща вълна от раждане на звезди.

Толкова подробни проучвания за историята на формирането на звездите на Млечния път не бяха възможни преди старта в края на 2013 г. на Gaia,  космически телескоп, картиращ звездите, чиито две издания на данни през 2016 и 2018 г. правят революция в изследването на Млечен път.

Справка: Tomás Ruiz-Lara et al. The recurrent impact of the Sagittarius dwarf on the star formation history of the Milky Way, Nature Astronomy (2020). DOI: 10.1038/s41550-020-1097-0