Как са се родили първите свръхмасивни черни дупки във Вселената

Наука ОFFNews Последна промяна на 15 март 2017 в 09:00 4772 0

Масивната черна дупка, показана отляво в това изображение, бързо нараства, заради интензивната радиация от близка галактика, която изключва звездообразуването в галактиката. Изображение: John Wise, Georgia Tech.

Международен екип от астрофизици от САЩ, Великобритания и Финландия стигна до формулата за образуването на първите свръхмасивни черни дупки във Вселената, съобщава sci-news.com.

Свръхмасивни черни дупки обитават центровете на много големи галактики, включително нашата собствена галактика, Млечния път.

Въпросът как тези гигантски черни дупки са се появили измъчва астрофизиците отдавна.

Един нов теоретичен модел, разработен от екипа на изследовател Джон Ригън (John Regan) от Университета на Дъблин (Dublin City University) осигурява убедително решение с помощта на радиацията от съседните галактики като катализатор за формиране на зародиша на свръхмасивната черна дупка. То е представено в статия, публикувана в списание Nature Astronomy

"Познанието за образуването на свръхмасивните черни дупки ни дава информация как галактиките, включително нашата собствена, се оформят и се развиват, и в крайна сметка, ни казва повече за Вселената, в която живеем", коментира д-р Ригън.

С помощта на компютърни симулации Ригън и екипът му показват, че една черна дупка може бързо да нараства в центъра на една протогалактика, ако близка протогалактика излъчва достатъчно радиация, за да изключи възможностите да образува звезди.

Така потисната, протогалактиката расте до евентуалния си колапс, образувайки черна дупка, която се храни с останалия газ, а по-късно, прах, умиращи звезди, а вероятно и други черни дупки, докато стане огромна.

"Когато протогалактите са в непосредствена близост, мощното радиационно поле на една протогалактика стерилизира друга, като по този начин блокира способността й да формира звезди", обясняват учените.

"Стерилната галактика продължава обаче да расте на маса и бързо достига критичния праг, отвъд който формирането на масивна черна дупка е неизбежно".

supermassive black hole Смята се, че джетът, излъчван от галактиката M87 се захранва от свръхмасивна черна дупка в центъра на галактиката.
Източник : NASA / GSFC

"Тези масивни черни дупки продължават да събират всякакви материали, които влизат в техния радиус, включително други черни дупки и звезди".

"Най-хищните нарастват на маса почти един милион пъти и именно това са тези черни дупки, които виждаме като квазари да блестят надлъж и шир из Вселената", разказват изследователите.

"Близката галактика не може да бъде нито твърде близо, нито твърде далеч, като принципа на "обитаемата зона", нито твърде гореща, нито твърде студена", отбеляза, членът на екипа на д-р Джон Уайз (John Wise) от Технологичния университет на Джорджия.

"За колапса на галактиката и формирането на черна дупка с маса от един милион слънца са нужни 100 000 години - един миг  в космическото време", добавя проф. Золтан Хайман (Zoltan Haiman) от Колумбийския университет в Ню Йорк. "След няколко милиона години тя нараства до масата на един милиард слънца, което е много по-бързо, отколкото очаквахме".

Изследователите се надяват да тестват теорията си, когато космическият телескоп James Webb на НАСА, наследник на "Хъбъл", заработи през следващата година и заснеме нови изображения от ранната Вселена.

Изображение: John Wise, Georgia Tech.