Какво е общото между броколито и Вера Рубин? Най-голямата камера в света с 3 200 МP

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 09 септември 2020 в 14:52 7696 0

Кредит Jacqueline Orrell/ SLAC National Accelerator Laboratory

Камерата на бъдещия телескоп Вера Рубин е съставена от 189 индивидуални сензора, които заедно дават изображение от 3 200 мегапиксела.

Когато бъде завършен, телескопът Вера Рубин в Чили ще помогне да надзърнем още по-далече във Вселената. Особено важна част е камерата на телескопа, която ще бъде най-големият дигитален апарат в света със способността да заснеме кадри с разделителна способност от 3 200 мегапиксела. Всъщност първата такава снимка вече е факт.

Вероятно очакванията са първото изображение да е на нощното небе, но всъщност на изключителната снимка виждаме броколи романеско. Неговата структура е организирана като фрактали. Най-общо казано, това са самоповтарящи се елементи. Разпределението на частите на главата на зеленчука е по логаритмична спирала и броят на спиралите отговаря на реда на Фибоначи, познат и като "златното сечение".

Това са причините броколито да е идеален обект за изпробване на разделителната способност на уреда върху детайлно организираната повърхност на зеленчука.

Снимка на броколи романеско, най-голямата снимка, заснемана някога. Кредит: LSST Camera Team/SLAC/VRO/Carnegie Institution

"Заснемането на тези изображения е голямо постижение", обяснява Арън Рудман (Aaron Roodman), ученият отговорен за сглобяването и изпробването на камерата. "С тясната специализация наистина достигнахме границата на възможното, за да се възползваме от всеки квадратен милиметър от равнината и да максимизираме науката, която можем да извлечем".

Камерата ще е жизненоважна за планирания 10-годишен проект за създаване огромен каталог от галактики Legacy Survey of Space and Time (LSST). Този труд ще е фундаментален за разширяване на познанията ни за Вселената и може да донесе повече важна информация около тъмната материя и тъмната енергия. Самата Вера Рубин работи върху кривите на въртене на галактиките и открива, че на голямо разстояние от галактичното ядро, скоростта на въртене на дадена галактика не следва предвижданията на тогава съществуващите теоретични модели. В съвременната астрономия проблемът на галактическата ротация се обяснява с наличието на тъмна материя.

Изображенията от камерата са толкова големи, че са необходими 378 4К телевизора с ултра висока дефиниция, за да се видят в детайли. Камерата може да фокусира и заснеме и топка за голф от разстояние 25 километра.

Ако всичко се развива по план, първото наблюдение с телескопа и снимка на космоса ще се случат през 2021 г., а системата ще бъде напълно функционална през октомври 2022 г. Има притеснения как глобалната пандемия от COVID-19 ще се отрази на тези срокове, но по-големият проблем е изключително негативният ефект, който може да окажат на наблюденията гигантските съзвездия сателити, изпратени в космоса от компанията на Илън Мъск SpaceX. Наскоро редица доклади и изследвания посочиха, че сателитите Starlink ще повлияят на полето на телескопа заради големия им брой в ниска орбита около Земята.

Източник: IFLScience - At 3,200 Megapixels, This Is The Largest Single Photo Ever Taken