Кометата C/2022 E3 днес е най-близо до Земята за последните 50 000 години. Ето как да я наблюдавате

Тя ще направи близкия си подход до Земята на 1 февруари, преди да отплава в дълбокия космос и вероятно никога да не се върне.

Ваня Милева Последна промяна на 01 февруари 2023 в 00:01 5217 0

Някои комети светят в зелено, когато ултравиолетовата слънчева светлина изпарява въглеродните молекули в главата на кометата Кредит: NASA/MSFC/Aaron Kingery

На 1 февруари яркозелена комета с име C/2022 E3 (ZTF) ще се приближи до Земята за първи път от 50 000 години насам. Само на 42 милиона километра от нашата планета, кометата ще предложи рядък спектакъл на нощното небе, наблюдаван за последен път, когато съвременните хора са споделяли планетата ни с неандерталците.

Вече имате възможност да зърнете кометата - тя се вижда в небето късно вечер и рано сутрин. Астрономите следят траекторията на кометата от седмици насам, бе видима особено добре на 12 януари, когато се приближи най-близо до Слънцето по време на своя перихелий.

Към 30 януари наблюдателите на небето съобщават, че кометата има яркост от +4,6 звездна величина, което означава, че е малко по-ярка от най-слабите обекти, видими с просто око. Яркостта на кометата може да се увеличи още повече, когато се приближи до Земята.

Пътят на зелената комета

Снимка на НАСА, показваща прогнозирания път на кометата в края на януари и началото на февруари. Кредит: NASA

За да наблюдавате кометата на небето, е необходимо ясно и тъмно небе, в противен случай няма да можете да видите опашката и движението на кометата. Кометата обаче не е толкова ярка, колкото се очакваше, и ще ви е необходим бинокъл, за да я видите.

Затова пък YouTube каналът TheRealPAX предлага "изглед на живо" на кометата C/2022 E3 от телескоп:

Едновременно позицията на C/2022 E3 (ZTF) в реално време показва каналът WN LIVE. Комета C/2022 E3 (ZTF) в момента се намира в съзвездието Жираф  (Camelopardalis).

Кредит: https://theskylive.com/c2022e3-tracker

Няколко дни по-късно, на 5 и 6 февруари, кометата ще премине през нощното небе на запад от звездата Капела, най-ярката звезда от съзвездието Колар. Оттам тя ще се спусне към Телец, ставайки все по-тъмна, докато се отдалечава от Земята, обратно към края на Слънчевата система.

За тези, които за първи път наблюдават комета, специалистите препоръчват да се вглеждат на 10 февруари, когато кометата ще бъде близо до Марс, а за тези, които искат да се опитат да направят снимка, най-лесният начин би бил да направят снимки с дълга експозиция от 20 до 30 секунди, които вероятно ще разкрият размит обект с опашка, посочва EarthSky.

Тя е зелена. Защо?

Няколко астрофотографи по целия свят вече са уловили великолепни изображения на кометата, докато минава през Слънчевата система.

Нейната кома, облакът от газове и отломки, който заобикаля ядрото на кометата, има отличителен зелен цвят на снимките поради химичния си състав. Зеленият цвят предполага наличието на двуатомен въглерод или двувъглеродни молекули с два въглеродни атома, свързани заедно.

Кометата C/2022 E3 (ZTF). Изобразена на лунна светлина, в пролука в облаците. Общо 44 минути експозиция с William Optics Redcat 51 и ASI2600MC. Кредит: Dominique Dierick  (CC BY-NC-ND 2.0)

Кометата е открита през март 2022 г. от астрономи, използващи широкоъгълна обзорна камера и роботизирания телескоп "Самюел Ошин" от Центъра за преходни явления "Цвики" (ZTF - Zwicky Transient Facility) в Южна Калифорния.

Смята се, че кометите "са се появили в началото на историята на Слънчевата система", разказва д-р Роджър Кларк (Roger Clark), старши научен сътрудник в Института по планетарни науки. Най-външните части на Слънчевата система са замръзнали и тъй като кометата пристига от този район, тя ще бъде съставена от материал от този регион, като прах и лед от вода и въглероден диоксид.

Орбиталният път на C-2022 C3 ZTF. Кредит: theskylive.com

Телескопът "Джеймс Уеб" ще наблюдава кометата, но няма да прави никакви снимки, а ще изследва състава и ще определи еволюцията на Слънчевата система въз основа на материала на кометата. Топлината от Слънцето разтопява слоевете на кометата, така че колкото повече се приближава, толкова по-добре учените могат да изследват състава ѝ.

Кредит: The Virtual Telescope Project

Как кометата C/2022 E3 (ZTF) е получила името си

Астрономите откриват кометата на 2 март 2022 г. и тя е третият обект, открит през петото полумесечие на годината. Полумесечията се използват в астрономията за разделяне на месеците на две части: от първия ден до 15-ия ден и от 16-ия ден до края на месеца. Всеки полумесец е свързан с буква. Например, от 1 до 15 януари е А, от 16 до 31 януари е В, от 1 до 15 февруари е С и т.н. Когато се откриват обекти като астероиди и комети, им се дава азбучен етикет, за да се разбере кога са открити. Така 2 март попада в Е, което обяснява 2022 г. Е3. Тъй като кометата е открита в Центъра за преходни процеси "Цвики", това обяснява частта (ZTF) от името на кометата, обяснява EarthSky.

Rare Comet Will Pass Earth For First Time In 50,000 Years: How To Watch And What It Means For The Past, Arianna Johnson,