18 октомври 2021

Космическият телескоп „Хъбъл” е на орбита вече 31 години

| На този ден 24 април 24411

Днес, 24 април, космическият телескоп "Хъбъл" на НАСА и Европейската космическа агенция отбелязва годишнина от старта си.

Космическият телескоп „Хъбъл” е изведен от совалката Discover в околоземна орбита на 24 април 1990 година и все още работи.

„Хъбъл” разполага с огледало с диаметър от 2,4 м и четирите му основни инструмента наблюдават в ултравиолетовите, видимите и близките инфрачервени области на електромагнитния спектър.

Телескопът носи името на астронома Едуин Хъбъл, открил съществуването на други галактики и отдалечаването им едни от други, което е основата на Теорията за големия взрив.

В актива на телескопа „Хъбъл” са повече от три десетилетия научни открития, направили революция в почти всички области на настоящите астрономически изследвания, от планетарна наука до космология, а безбройните му снимки безпогрешен поглед отвъд нашата планета.

През 70-те години НАСА и ЕКА започнаха да планират космически телескоп, който може да бъде над замъгляващите ефекти на атмосферата и да направи по-ясни от всякога изображения на Вселената. През 1990 г. идеята най-накрая се превърна в реалност и въпреки недостатъка в основното огледало, който бе доста бързо коригиран, "Хъбъл" далеч надхвърли очакванията.

Уникалната конструкция на "Хъбъл", която позволява да бъде ремонтиран и усъвършенстван с модерни технологии, го превръща в една от най-дълго функциониращите и най-ценни обсерватории на НАСА, която десетилетия наред излъчва  астрономически изображения, които показват как се трансформира Земята.

Космическият телескоп проникна по-дълбоко в ранните години на Вселената, отколкото някога се е смятало за възможно, изигра важна роля в откритието, че разширяването на Вселената се ускорява и изследва атмосферите на планетите около далечни звезди.

Хъбъл промени коренно нашето разбиране за космоса.

Разбира се, COVID-19 няма да ни попречи да се насладим на богатата библиотека на "Хъбъл" на видеоклипове и изображения.

Кажи-речи това е единственият спътник, който е ремонтиран в орбита.