Космическият телескоп Кеплер е мъртъв (видео)

НаукаOFFNews Последна промяна на 31 октомври 2018 в 10:39 6762 0

Кеплер. Кредит: NASA/Wendy Stenzel/Daniel Rutter

НАСА обяви във вторник, че орбиталният телескоп "Кеплер", който намираше и анализираше отдалечени планети през последните девет години, е изчерпал горивото си и вече няма да извършва научни изследвания.

Откакто стартира през март 2009 г., телескопът идентифицира над 2600 планети извън нашата слънчева система и установи, че  20 до 50% от звездите, видими от Земята, може да са заобиколени от малки, скалисти, подобни на Земята планети, които се въртят в обитаемата зона. Това означава, че на тяхната повърхност може да има течна вода. Освен това сред всички планети, открити от Кеплер, най-често се срещат тези, чийто размер е между този на Земята и Нептун.

През 2013 г., по някаква неизвестна причина, се счупи един от двигателите му, което направи невъзможно прецизното насочване. През 2014 г. стартира нова мисия - K2 (набор от наблюдателни кампании, в които телескопът потвърждава съществуването на предполагаеми екзопланети).

По-рано тази година стана ясно, че на космическия телескоп "Кеплер" му е останало малко гориво - оттогава НАСА планира негов заместник в търсенето на екзопланети.

В началото на септември инженерите на НАСА събудиха Кеплер за втори път, за да започнат 19-ата мисия за наблюдение. Преди да приключат работата си, те спасиха получената информация, която тепърва ще се проучва.

Работата на "Кеплер" ще продължи новият телескоп - транзитният сателит за изследване на екзопланетите (Transiting Exoplanet Survey Satellite - TESS), стартиран на 18 април 2018 г. Очаква се той да провежда изследванията си през целия сезон в продължение на две години, за да изучи по-подробно екзопланетите на орбита около ярките звезди. През септември той вече регистрира две екзопланети.