Кръгли самолетни писти: изобретателят защитава предложението си (видео)

Антония Петрова Последна промяна на 30 април 2017 в 10:30 16367 2

Изобретателят на кръглите самолетни писти (за които Наука ОФФНюз ви съобщи миналия месец в материала "Самолетни писти а ла Индикар") защити своето творение, което стана обект на разгорещени дебати в социалните медии, включително сред членове на авиационния сектор. Мнозина се изказаха скептично за тази концепция.

За какво са по-точно дебатите - предложената кръгла писта би позволила на три самолета да излитат и кацат по едно и също време. Изчислено е пистата да е с диаметър 3,5 км, тоест колкото три прави писти в момента, а страните й да са с вътрешни наклони.  

ВВС News събра водещите опасения на хората и ги изпратиха на човека, предложил идеята - холандският инженер Хенк Хеселинк (Henk Hesselink). Ето какво има да каже той по темата.

Потребител на Twitter загрижен пише за това, което е видял - крилата почти докосват земята.

Хенк Хеселинк: Поради полегатия характер на пистата, върхът на крилата и двигателите са по-близко до земята отколкото са при сегашните самолети. Ъгълът на наклона е такъв, че дори най-малко маневрените самолети (Boeing 747 и Airbus A380) ще могат да кацат. Наистина има по-малко пространство за грешки отколкото в момента. Пилотите ще се нуждаят от автоматизирана подкрепа за излитане и кацане.

Хенк прилага следната диаграма:

Twitter потребителят Филип Колиър изразява загриженост, ако излитанията не станат по план: "Отменено излитане ще бъде забавно в кръг".

Хенк отговаря: Тъй като пистата няма край, стартиращ самолет ще може да продължи да се върти и да спре по по-безопасен начин от този, който в момента се прилага. Ще е необходима безопасна дистанция между самолетите, което сме взели под внимание при нашите тестове. Използвали сме дължина на пистата от 3 км за планирани цели и безопасна дистанция между отделните самолети от 1 км.

ILS (Instrument Landing System) помага на пилотите да се приземяват под прецизни насоки, изпратени от фиксирани точки на земята. Дениъл от Twitter се чуди дали системата би се справила с кръглата писта.

Ханк Хеселинк: Очевидно, докато се извършва завой по време на кацане, ILS няма да функционира. Но пилотите ще могат да използват системата по време на фазата на доближаване, първата част от която все още е права. Ние или ще поставим проста форма на ILS във всяка посока на пистата, или можем да инсталираме преносима система, която ще се движи около пистата, например върху линия. Малко е пресилено, знам.

По-добре ще бъде да се използва нов подход, като сателитна навигация. Настоящото качество на GPS не е достатъчно, но вече се проучват нови методи. Смятам, че развитието в тази област ще стане много бързо, тъй като има силно търсене на информация за точно местоположение - от влакове, автомобили, дронове и т.н. В авиацията вече се използват извити подходи на самолета и фиксирани извивки, което изисква нови навигационни системи.

Авиационният ентусиаст Фил Дернър излага две големи опасения пред списание Business Insider. Ледът и дъждът ще намалят центробежната сила, на която кръглите самолетни писти ще разчитат, като увеличат разстоянието за спиране, твърди Дернър. Той добавя: "Какво ще стане ако кацат три самолета, нещо се обърка и кацането се отложи? Тяхната предписана процедура по обикаляне ще ги отведе близко един до друг".

Хенк отговаря: Действително, също като върху "нормална" писта, ледът и дъждът ще имат отражение върху операциите. Факт е, че съвременните писти постоянно подобряват своята повърхност, която става по-устойчива на различни условия, а сегашният бетон поглъща повечето от водата. Ние обмисляме да изградим офиси и паркинг-пространства под пистите, като топлината, която те изпускат да бъде пренасяна към пистата. Но това е идея, която се нуждае от допълнително проучване. Затоплянето на повърхността на пистата вече се прилага на практика.

Ще бъде необходима нова система за планиране по какъв начин самолетите ще се настаняват и ще се махат от пистата. Разработихме система, при която диспечерът ще бъде подпомогнат от специален инструмент за планиране на кацанията по кръгла писта. Това изглежда странно на пръв поглед, но вече се прилага на други полета. Планирането ще взима предвид всички аспекти на безопасност, като например възможността за едновременно обикаляне на няколко самолета.

Twitter потребителят Робърт Меткалф повдига въпроса за намаляването на скоростта докато самолетът прави вираж при кацане. 

Хенк отговаря: Действително ще бъде нужна по-висока скорост. Продължителността на излитанията и кацанията ще се увеличат поради това и времето, което самолетът прекарва на пистата, ще бъде около 5 до 10 сек. по-дълго. 

Питър Елисън пита чрез и-мейл до ВВС какво ще се случи при спешен случай, ако самолетът се подхлъзне на пистата.

Хенк отговаря: Ширината на пистата беше увеличена с допълнителни 20 метра за безопасност. Разглеждаме безопасността като основен въпрос и сме извършили калкулации за необходимите размери на пистата.

Както и да е, "ръбът" на пистата не трябва да бъде проектиран като огромна стена, от която самолетите да могат да падат. Тази допълнителна дистанция за безопасност е необходима когато самолетите кацат в точка от пистата, където ще бъде твърде ниско и центробежните сили ще го изместят към външния край на оптималното трасе.

Калкулирали сме, че допълнителните 20 метра ще са достатъчни за безопасност. Калкулирали сме също така, че самолетът ще се намести в оптималния си път само в едно или две повторения, така че няма да се случи продължително подскачане надолу и нагоре. Това беше потвърдено при тестове от 60-те години.

Хенк Хеселинк провежда своята работа от холандския Авиокосмически център и е финасиран от Европейската комисия, за да разработва кръгли самолетни писти.

"За начало да обясня - идеята е концепция, а множеството въпроси, които получих, са изключително точно съотнесени към съществуващи операции. Трябва да разберем, че ще отнеме време преди една безкрайна писта да бъде пусната в действие. Също като концептуален автомобил на автосалон - той няма да бъде пуснат в продажба във вида му на изложението, но ние научаваме много от идеите, от симулациите и накрая от практическите тестове. Ако някой преди 1000 години беше казал, че ще сме в състояние да транспортираме толкова пътници със самолет, колкото може с влак, хората щяха да помислят "парен двигател никога няма да бъде подходящ за самолет, направен от въжета и дървесина", отбелязва Хеселинк.

видеоматериалът на ВВС News, с който се съобщава за идеята за кръгли писти

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

23293

2

Стефан

01.05 2017 в 19:39

Ако някой го познава, да го предупреди да ме включи в следващия си патент, за летище - сандвич.
Значи, пистите може освен кръгли, да са и на няколко етажа. Докато едните самолети кацат отгоре, отдолу могат да кацат други.
Аз ще му кажа как мухите кацат на тавана.
Дебелината на пистите е няма 10 метра, но все едно вътре в тях ще може да се наслагат много паркинги, офиси и ще остане място за складовете с памук за запушване на ушите.

23293

1

Стефан

01.05 2017 в 01:35

Мда. Войнстващият дилетантизъм няма край.
"Те обмисляли ...":)) Ще топли пистата с офиси? С топлината от ксероксите, или ще му трябват въздуховоди и от лаптопите? Що направо не сложи зареждачките на телефоните на тавана - и те греят.
Когато избухна втората совалка, понеже кацаше с пробита термоизолация, един също такъв експерД се възмущаваше, че тъпаците от наса не са пратили преди кацането отвънка космонавт, да сложи торбички с лед от хладилника за салама, на тия дупки. Щял да охлажда.
Какво ли ще стане, ако тоя гений чуе за "афганското кацане". Това е кацане по особено скъсена глисада, след разворот 90 градуса. На ръба на самоубийството, но е по-добре, от това да получи ракета в двигателя. Направо да предлага летище - фуния, или цилиндър. А ония да кацат вътре като мухи по стените.
За друго не знам, ама много ще го зауважават в психодиспансера.