Метеороид се спуска до 91 км височина от Земята и се връща обратно в космоса (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 29 септември 2020 в 13:20 11858 0

Към Земята постоянно прииждат малки парченца от астероиди и комети. Някои от тях ни подминават и продължават нататък. Други изгарят в атмосферата, създавайки ярки огнени ивици в небето. И от време на време някоя космическа скала се доближава, изгаря за малко в атмосферата, оставяйки огнена пътека в нея, но отскача и изчезва обратно в космоса. Наричат ги „прелитаща огнена топка“.

Такива метеороиди се появяват епизодично - последният, който е заснет, е забелязан над Австралия през 2017 г.

Това събитие продължава една минута и половина и космическата скала пресича земната атмосфера с повече от 56 000 км/ч, спуска се до 91 км височина - далеч под всякакви орбитални спътници - преди да се върне в космосмическото пространство.

Мрежата Global Meteor мрежа" target="_blank">Global Meteor Network, мрежа от камери, наблюдаващи небето, забелязва редкия прелитащ метеороид и  заснема красивата му атака в драматичен GIF. Той показва, че метеороидът се извива през нощното небе над Северна Германия и Холандия на 22 септември, преди да „отскочи“ обратно в космоса.

Европейската космическа агенция показа ослепителен кадри в изявление миналата седмица.

„Мрежата по същество е децентрализиран научен инструмент, съставен от астрономи аматьори и учени по цялата планета, всеки със свои собствени системи от камери“, разказа основателят на Global Meteor Network Денис Вида (Denis Vida) пред ESA.

"Това е едва петият документиран подобен метеороид с такъв размер", заяви за CNET Вида. „Вероятно има повече, защото не всички наблюдения са публикувани, но те са значително по-необичайни от обикновените метеори.“

Вида изчислява размера на метеороида на около 4 сантиметра, макар че заради поведението му е трудно да се изчисли точната маса. Част от обекта е изгорял по време на близката му среща и ще се върне в космоса като  „овъглена скала“ по думите на Вида.

Графика, показваща пътя на метеороида, докато е прелитал през земната атмосфера.

Глобалната метеорна мрежа е предназначена да проследява космически скали, които влизат в земната атмосфера и да проследява произхода на метеоритите. Това може да помогне на изследователите да открият неизвестни досега астероиди, които могат да представляват опасност за Земята.

Какви са различните видове космически скали?

Астероидът представлява голям къс скала, останал от началото на Слънчевата система или образуван от сблъсъци на космически тела. Повечето са разположени между Марс и Юпитер в Главния астероиден пояс.

Кометата е подобна на астероид, покрита е с лед от въглероден диоксид, метан и вода и други съединения. Описва се често като мръсна снежна топка. Орбитите на кометите са силно сплеснати, простиращи се между Слънцето и отвъд орбитата на Нептун, Пояса на Кайпер, дори Облака на Оорт.

Метеори астрономите наричат проблясъка на светлина в атмосферата, когато изгарят космически отломки.

Самият отломък се нарича метеороид. Повечето са толкова малки, че се изпаряват напълно в атмосферата.

Ако някой метеороид стигне до Земята, се нарича метеорит.

Метеорите, метеороидите и метеоритите обикновено произхождат от астероиди и комети. Например, ако Земята преминава през опашката на комета, голяма част от отломките изгарят в атмосферата, образувайки метеорен поток.

Източник: See a rare Earth-grazer meteoroid skim us and 'bounce' back into space, CNET