Междузвездният астероид Оумуамуа е всъщност междузвездна комета (видео)

И се ускорява необяснимо за астероид

НаукаOFFNews Последна промяна на 28 юни 2018 в 12:20 13257 0

ESO

Астероидът Оумуамуа, първият междузвезден обект, открит в Слънчевата система, изпитва допълнително ускорение, което не може да се обясни нито с гравитацията на Слънцето и планетите, нито с влиянието на слънчевия вятър.

Изследователите смятат, че Оумуамуа се ускорява от своеобразен собствен "двигател" - струи летливи вещества, които се изпаряват под въздействието на слънчевата радиация, какъвто е случаят с много комети.

Резултатите от изследването са публикувани в списание Nature.

Оумуамуа е открит за пръв път от астрономите на 18 октомври 2017 г. Първоначално е сметнат за комета. Наблюденията на обекта показаха, че се движи със скорост от около 26 километра в секунда по отворена хиперболична траектория. Това означава, че обектът идва от място отвъд нашата планетарна система и скоро ще я напусне. Учените не откриха никакви особености, характерни за кометите - липсва кома (облак газ) около тялото, така че бе определен за астероид. По-късно допълнителни наблюдения с оптични телескопи показаха, че има удължена форма на пура, червеникав оттенък и висока плътност.

За да се изясни траекторията се водят наблюдения на Оумуамуа от група астрономи под ръководството на Марко Мичели (Marco Micheli) от Координационния център за проучвания на обекти, преминаващи близо до Земята на Европейската космическа агенция. Учените използват данните от космическия телескоп Хъбъл, Европейския телескоп VLT в Чили, както и френско-канадския телескоп CFHT в Хавай. Общо са получени повече от 400 измервания на траекторията.

„Нашият анализ показва, че наблюдаваната траектория не може да бъде напълно обяснена само от влиянието на гравитацията на Слънцето, планетите, Луната, Плутон и 16-те големите тела на Главния астероиден пояс, както и чрез релативистични ефекти", пишат учените.

Сравнение на изчислената (зелената линия на отделения участък на схемата) и наблюдаемото (синята линия) положение на Оумуамуа. ESO

Те откриват много слабо "допълнително" ускорение - около 4.9 × 10-6 м/сек2, което се променя обратно пропорционално на радиуса на орбитата. Авторите на проучването анализират възможните причини, които биха могли да доведат до това допълнително ускорение. Сред тях е ефектът на Ярковски, влиянието на неизвестен спътник, взаимодействие на магнитното поле на Оумуамуа (ако има такова) със слънчевия вятър. В крайна сметка стигат до извода, че най-вероятната причина е реактивната сила на струи от газ и прах, в които се преобразуват летливите вещества на повърхността на обекта, когато се приближава до Слънцето. Ефектът на "дегазирането" е добре известен при кометите, но досега в Оумуамуа не са открити никакви доказателства за кометна активност.

Учените предполагат, че прахът на повърхността на междузвездния обект е твърде едрозърнест. Облак от такива големи частици може да не е достатъчно ярък, за да бъде открит, но присъствието му може да обясни промяната в скоростта на Оумуамуа.

Участниците в проекта за търсене на извънземен разум Breakthrough Listen по-рано организираха поредица от наблюдения на междузвездния астероид, за да се уверят, че не пуска никакви изкуствени сигнали. Нищо необичайно не бе чуто.